08- 410 379 80 info@agerapr.se

Du har skrivit ett pressmeddelande och nu är det dags att formulera en lockande rubrik. Något som både får många att klicka, och som sammanfattar nyheten. Vad ska du tänka på?

  1. Berätta en historia. Den klassiska rubriken ”Man biter hund” gör att läsaren börjar föreställa sig händelsen – och blir nyfiken på vad som faktiskt har hänt.
  2. Kort. Det finns undersökningar som visar att en kort rubrik får fler klick. Läsarna minns den dessutom bättre. Max 50 tecken inklusive mellanslag är en bra tumregel.
  3. Inte ”inte”. Negationer gör många lite förvirrade, vilket räcker för att en del ska gå vidare till nästa artikel istället.
  4. Enkla ord. Ordet ”negationer” är nog inte så bra i rubriker, till exempel.
  5. Nyhetsvärde. Det mest självklara är också det svåraste: Att med bara några få ord beskriva vad som är nytt och intressant. Fråga dig vad som är nyheten och utgå från det när du formulerar rubriken. Rubriken ”Man biter hund”, som nämndes här ovanför, är bra eftersom det handlar om att något ovanligt inträffat, medan ”Hund biter man” beskriver en ganska vanlig händelse – och därför är den ointressant.

Det finns så klart många fler tips och idéer på lager hos oss på PR-byrån. Välkommen att höra av dig!