08- 410 379 80 info@agerapr.se

Gästartikel från Code Red, ett nätverk för PR-byråer som arbetar med PR för cybersäkerhetsföretag. Agera PR är den svenska medlemmen i nätverket.

PR kan beskrivas som konsten att genom ett kreativt berättande öka ett varumärkes värde. Någon har beskrivit det som att vi idag lever i en tid där ”bra berättande och mer vetenskapliga tillvägagångssätt möts på spännande sätt”.

Inom vårt specialistområde, cybersäkerhets-PR, har kunderna ofta en teknisk bakgrund. Det är en bransch som med rätta i högsta grad värdesätter vetenskapliga framsteg.

Det är dessutom en värld som kännetecknas av data och av en jargong som inte betyder något för någon, inte ens för en ingenjör. Av denna anledning blir historieberättarens utmaning desto svårare, och alldeles särskilt när uppdraget handlar om att inte bara påverka andra ingenjörer utan allmänheten i stort.

För många människor utanför verksamheten förblir PR något näst intill magiskt, eller i alla fall svårförståeligt. Ofta finns det en vag uppfattning om att vi manipulerar vad medierna skriver genom att skönmåla fakta och smöra för våra journalistvänner. Även bland dem som har en viss förståelse för vad vi gör, finns det ett antal myter. Här är några av dem.

 

Myt 1: PR är enkelt

Ibland kommer kunder att be oss om lite snabb publicitet för att stödja en säljkampanj eller hjälpa deras närvaro på ett evenemang. Om det bara vore så enkelt. Problemet är att om det saknas en nyhet, finns det inte några möjligheter att få resultat som kan leda till att vi uppfyller så pass kortsiktiga mål.

Under vissa omständigheter kan det till och med vara kontraproduktivt att arbeta på det här viset. Cybersäkerhets-PR handlar om att bygga upp rätt uppfattning om varumärket. Detta är svårt att åstadkomma och kräver en noggrann bearbetning under en längre tid. PR är inte lätt, bland annat för att allt inte går att påverka av oss själva.

För det kommer alltid finnas externa faktorer som vi inte kan styra över – ständigt föränderliga nyhetsagendor, dominerande nyheter som är så stora att allt annat trängs undan, minskade redaktioner och så vidare. Alla dessa faktorer kan potentiellt minska vilket inflytande vår berättelse kan få.  Det är också detta som gör att vi som jobbar med PR alltid håller oss på tårna.

 

Myt 2: PR är glamoröst

Inom cybersäkerhets-PR är chanserna att få känna ens den minsta antydan till glamour inte så många. Det närmaste vi kommer är att bli inbjudna till en prisutdelningsceremoni inom branschen eller att någon enstaka gång få följa med till något pressevent utomlands.

Men att vakna klockan fyra på morgonen för att hinna med ett flygplan är väl egentligen inte så glamoröst, och det tappar snabbt sin lyster efter att ha varit med om det ett par gånger. Särskilt som det sedan ställs krav på att vara på topp under ett möte eller event.

Dessutom har klimatmedvetenheten och Covid-19 tagit bort det mesta av resandet, på obestämd tid. Istället är jobbet nu nästan helt bundet till skrivbordet och kräver att man klarar en svår kombination av kreativitet, copywriting, införsäljning via telefon samt rapportskrivning – allt dessutom levererat till en deadline.

 

Myt 3: PR är bara för storföretagen

PR kräver mycket planering, idéer, organisation och engagemang. De största och mest kända varumärkena förstår detta och tilldelar en ordentlig budget för kreativa PR-kampanjer, år efter år.

De resulterande publiceringarna ökar förtroendet för dem och stödjer deras affärsmål. Startups och andra små och medelstora företag kan också ha berättelser som skulle tilltala media, men de är osäkra på om de har musklerna som krävs för att satsa på PR. Istället fokuserar de på mer kortsiktig taktik och satsar på Google-annonser, onlinekampanjer och telefonförsäljning för att på så vis få en omedelbar avkastning på sin marknadsbudget.

Men i själva verket borde PR vara en del av marknadsföringsmixen för alla framgångsrika företag, oavsett storlek. Många mindre och medelstora företag har upptäckt att regelbunden kontakt med media hjälper dem att påskynda tillväxten. Ibland finns det extra incitamentet i att ökad publicitet kan leda till att företaget förvärvas av en större aktör på marknaden.

 

Vår slutsats

På många sätt relaterar de här PR-myterna till en annan tid, när nyhetsförmedlingen dominerades av tryckta tidningar, TV och radio. Dagens publik har flyttat online och de traditionella nyhetskällorna har följt med. De har sedan fått sällskap av en mängd oberoende nischade medier i form av influencers, bloggare, branschfolk och privatpersoner på sociala medier.

Digitaliseringen har tveklöst hjälpt företag av alla storlekar att kommunicera sin varumärkesidentitet – på ett mätbart sätt. Men PR är en konstart som inte har förändrats. Bra PR kräver fortfarande branschkunskap, kreativitet och talang för berättande. Utan bra PR kommer det bara bli slaskpubliceringar.