Digital marknadsföring

Agera PR kan hjälpa dig synas bättre i digitala medier. Vi vet hur man kommunicerar genom text, bild och rörlig bild. Våra tjänster inom digital marknadsföring:

- Sökmotorsoptimering/SEO. Vi vet hur man påverkar det organiska sökresultatet.
- SEM/PPC. Vi planerar och utför annonskampanjer i sökmotorer, innehålls- och displaynätverk såväl som i sociala medier.- Content marketing
- Digital annonsering, medieplanering och kampanjkoordinering
- Adwords och Analytics
- E-postmarknadsföring

Vill du ha höra om vår modell för Digital marknadsföring? Kontakta oss:

Agera PR:s blogg

3 april 2018
Att spekulera i medier

Stockholm 
I PR-byråers medieträningar brukar det ofta sägas att den som blir intervjuad av en journalist ska undvika att spekulera. Men ett mer korrekt - och tråkigare - råd är att det beror på sammanhanget om det är bra att spekulera. Ibland kan det vara väldigt bra och ibland är det åtminstone ganska ofarligt. Vad behöver den som ska bli intervjuad  egentligen tänka på?

Först det positiva exemplet. När vd:n för en startup tillfrågas av en journalist om vad han tror är framtiden för branschen så är det ofta en bra idé att spekulera. Själva syftet med en startups varumärke handlar (ofta) om att måla upp en bild om hur de ska förändra världen. Fritt fram att spekulera alltså. En gång i framtiden kommer deras gamla spekulationer bedömas och granskas, och de kommer hånas eller hyllas beroende på hur det gick. Men om de hånas så beror det på att företaget inte finns kvar längre, så vad spelar det då för roll?

Sedan tar vi det neutrala exemplet. När vi själva nyligen listade fem PR-trender för framtiden så är ju det ett slags spekulerande. Men PR-byråers framtidsvisioner brukar ärligt talat sällan granskas av någon, och därför känner vi oss rätt säkra på att det inte är något som kan vändas till något negativt – även om det visar sig att vi hade helt fel. Värdet för oss med att artikeln blir läst i början av året är större än risken att vi granskade mot slutet av året. Kännedomen om PR-byråns namn ökar ju fler som läser och exakt vad vi sa kommer nog få att minnas nästa nyårsafton. Men visst, om våra prognoser visar sig vara fel så får vi skämmas för att ha gjort en dålig analys. Det vore inte alldeles bra, men det kunde faktiskt varit värre.

Värre är det till exempel för dåvarande kommunikationsminister Ines Uusman, som numera är mest känd för att ha sagt att internet är en fluga. Egentligen sa hon inte exakt så, men nästan. Det var en redigerare på Svenska Dagbladet som spetsade till uttalandet i en rubrik. Men hur som helst så var inte ens det hon faktiskt sa särskilt lyckat. Hon tänkte inte på att journalister tenderar att spetsa till saker, och att en rubrik kunde bli mer kategorisk än vad hennes uttalande egentligen var. Följden har blivit att Ines Uusman idag förknippas med en enda förutsägelse - som visade sig vara felaktig. Men vi får nog även säga att hon hade en del otur, för kommentaren kunde lika gärna passerat obemärkt.

Men det hade så klart gått att undvika alltihop. Om hon bara fått chansen att prata med en PR-byrå först. För om Ines Uusman fått chansen att gå tillbaka till 1996 och återigen blivit tillfrågad om internets framtid så kunde hon börja med att säga: ”Jag kan så klart inte veta hur det kommer gå i framtiden”. Vilket är ett trevligare sätt att säga ”Jag vill inte spekulera”. Sedan kan hon fortsätta: ”..men jag ju hört en del säga att det inte är så intressant att surfa runt på internet, och att de undrar vad det är till för. Kanske ändrar det sig i framtiden”. Detta är faktiskt ungefär vad hon faktiskt sa, men med en viktig skillnad. I stället för att själv stå för uttalandet så citerar hon någon annan, och eftersom journalistens fråga är en uppmaning om att spekulera så kommer hon till och med undan med att inte berätta vem hon citerar. Ännu bättre är det dessutom om kan ge konkreta fakta eller exempel om vad hon menar.

Så visst får vi spekulera. Men de som inte vill att förutsägelser kommer tillbaka i nästa intervju eller används för att skapa en konflikt kan försöka hålla sig till fakta och undvika att spekulera. Det är enklare, men tråkigare. Frågan är därmed den samma som PR-byrån alltid ställer till sina kunder: Vilken bild vill du förmedla egentligen?

Läs hela inlägget »
20 februari 2018
Men går det att mäta PR-resultaten? 
31 januari 2018
Då gör PR-experten det otroliga…
20 december 2017
Mediekris på julafton?
23 november 2017
Bekräftat: PR fungerar!
31 oktober 2017
Då gör PR-konsulten det otroliga…
4 september 2017
Varför din PR ska vara bredare än du tror
31 augusti 2017
Agera PR flyttar!
3 juli 2017
Glad sommar!
26 juni 2017
Vita huset förstör vårt rykte!
Bilder används under Creative Commons från boellstiftung