Content Marketing: Innehåll som ger engagemang och lojalitet  

Vill du ha ett bättre och mer engagerande material för din webbplats, blogg, Facebook eller för ert nyhetsbrev? Vill du ha ett mer långsiktigt tänk kring hur du intresserar och skapar lojalitet hos era målgrupper? 

Våra utgångspunkter inom Content Marketing:

1. Använd den kunskap som redan finns
Alla företag har kompetens inom sitt specialområde. Det krävs en bra näsa för vad som är intressant för att locka fram och utnyttja kunskap som intresserar andra. 

2. En bra plan är halva jobbet
Mål, målgrupper och kanalval är förutsättningar för en effektiv kommunikation. Vi har lång erfarenhet av att ge råd om vad som kommer fungera - och vad som inte har en chans!

3. Bygg långsiktighet i era egna kanaler
Ni har möjlighet att påverka och skapa lojalitet med era produkter och ert varumärke. Ofta är tonfallet viktigare än faktainnehållet, men båda bidrar till den långsiktiga relationen.  

Vill du ha höra om vår egen modell för Content Marketing? Kontakta oss

Agera PR:s blogg

Vi som jobbar med PR får ibland höra att ett varumärke bara behöver vara känt i sin målgrupp, inte utanför den. Men att marknadsföra produkten alltför snävt riskerar att göra dig ointressant även för målgruppen, vilket beror på att de flesta möjliga köpare behöver förankra sina inköpsbeslut i en större grupp. Då är det en stor fördel om varumärket är känt sedan tidigare.

Det här blir särskilt aktuellt när vi pratar om sociala medier. De flesta varumärken har svårt att organiskt locka stora grupper att följa dem på Facebook och utan betald annonsering är det nästan omöjligt. Det går alltså att välja mellan att betala sig in eller att bara rikta sig till en väldigt smal grupp och även annonseringen går ju rikta väldigt snävt på sociala medier. Samma diskussion dyker upp när vi diskuterar hur breda medier vi behöver synas i. Stora medier har breda målgrupper, och därför kan det uppfattas som de inte passar för varumärket.

Men hur snävt ska PR-arbetet vara? Tänk så här: En biltillverkare som bara riktar in sin marknadsföring på den enda bilintresserade i en familj glömmer bort att själva inköpet påverkar alla i familjen. Sannolikt är det också flera som ska använda bilen, och då är också flera inblandade i köpbeslutet. Känns det tryggare för den som inte känner till marknaden så bra att köpa en Volvo eller en bil från ett okänt varumärke?

Det här gäller även för B2B. Det är lättare för en IT-chef att beställa från IBM än från en okänd leverantör. Detta är inte minst tydligt efter att IBM även blivit kända som Transportstyrelsens leverantör – men jag tror få trots detta skulle tveka att anlita dem. De har ett skydd i sitt sedan decennier inarbetade varumärke.

Så vad gör kännedom för nytta? Bland konsumenter är varumärket du väljer ofta en fråga om vem du är, snarare om produkten. Då är det väldigt viktigt att omgivningen känner till signalen du skickar ut, annars blir den meningslös. Förvånansvärt mycket av detta går igen även i B2B.

Samtidigt finns det gränser för hur känd man behöver vara. En produkt som vänder sig till företag behöver vara känd hos människor i flera funktioner i företaget, men kanske inte bland privatpersoner. Säljer du dyr konsumentelektronik är de mest teknikfientliga grupperna inte intressanta. I värsta fall blir de bara mer fientliga när de påminns om er dyra teknik. Även om de ingår i samma hushåll som den som köper produkten så kommer de inte lägga sig i valet av varumärke.

Slutsatsen? När du väljer hur bred din PR ska vara behöver du först tänka igenom vilka som påverkar köpbeslutet och hur. Vi hjälper gärna till med det valet.
 

Läs hela inlägget »
31 augusti 2017
Agera PR flyttar!
3 juli 2017
Glad sommar!
26 juni 2017
Vita huset förstör vårt rykte!
31 maj 2017
Öka försäljningen med digital kommunikation och PR
28 april 2017
Vad är PR 2017?
17 mars 2017
Vad är det mest positiva PR kan göra för ett varumärke?
28 februari 2017
Ingen kommentar?
26 januari 2017
Hur fungerar fejknyheter?
30 november 2016
Kan dålig PR vara bra för varumärket?