Content Marketing: Innehåll som ger engagemang och lojalitet  

Vill du ha ett bättre och mer engagerande material för din webbplats, blogg, Facebook eller för ert nyhetsbrev? Vill du ha ett mer långsiktigt tänk kring hur du intresserar och skapar lojalitet hos era målgrupper? 

Våra utgångspunkter inom Content Marketing:

1. Använd den kunskap som redan finns
Alla företag har kompetens inom sitt specialområde. Det krävs en bra näsa för vad som är intressant för att locka fram och utnyttja kunskap som intresserar andra. 

2. En bra plan är halva jobbet
Mål, målgrupper och kanalval är förutsättningar för en effektiv kommunikation. Vi har lång erfarenhet av att ge råd om vad som kommer fungera - och vad som inte har en chans!

3. Bygg långsiktighet i era egna kanaler
Ni har möjlighet att påverka och skapa lojalitet med era produkter och ert varumärke. Ofta är tonfallet viktigare än faktainnehållet, men båda bidrar till den långsiktiga relationen.  

Vill du ha höra om vår egen modell för Content Marketing? Kontakta oss

Agera PR:s blogg

Stockholm 2019-04-12

PR bygger på att hitta en vinkel som intresserar målgruppen. En vanlig missuppfattning är dock att ”vinkel” är samma sak som ”berättelse”.  

För några år sedan var storytelling ett buzzword alla behövde förhålla sig till. Alla företag skulle bygga upp en slags skapelsehistoria och framtidsvision som skulle engagera alla som ville lyssna. Men betydelsen av en god historia kan definitivt överskattas.

För det finns också annat att ta hänsyn till, som till exempel nyttan för målgruppen. Ibland tycker vi ju om en bra historia, men ibland vill vi istället ha kunskap och råd och hänga med i vad som händer. Då är det inte en berättelse som är viktigast.

Det här kan illustreras genom att vi tittar på framgångsrika rubriker. Här är de första orden i vad som enligt statistiken var några av de mest framgångsrika rubrikerna på tidningar på nätet:
”Framtiden för…”
”Här är hur..”
”De fem bästa…”
”Vill du testa…”
”Nu erbjuder…”
”Vad kan man göra…”
Många av de här artiklarna hade förstås en berättelse, men framför allt syns nyttan för läsarna väldigt tydligt.

Rubriker som får den mängd uppmärksamhet som dessa fick kan med fördel följas av information om vad målgruppen behöver – och just detta gör den mer positivt inställd till avsändaren.

En annan hake med att använda berättarformen: Vad ska vi skriva för historia om det där IT-företaget som faktiskt inte alls startades i ett garage av en grundare med en stor vision om att förändra världen? Företaget vars främsta mål är att växa och ta marknadsandelar?

Fast det där trista IT-företaget kanske är jättebra på något, som till exempel artificiell intelligens eller design eller säkerhet? Ja, då är det precis det som vi ska prata om.

Därmed inte sagt att berättande är fel. Det är bara bra att komma ihåg att det inte alltid är den mest effektiva kommunikationen och att det finns andra alternativ.

Läs hela inlägget »
28 februari 2019
Hur gick intervjun?
31 januari 2019
Hur mäter vi effekten av PR?
20 december 2018
Hur svår är nyhetstorkan under jul?
30 november 2018
Känslorna styr allt
1 oktober 2018
Satsa på PR till breda målgrupper
5 september 2018
Tala illa om konkurrenterna?
31 maj 2018
Kan influencers stärka ert varumärke?
3 april 2018
Att spekulera i medier
20 februari 2018
Men går det att mäta PR-resultaten? 
Bilder används under Creative Commons från Smabs Sputzer (1956-2017)