Content Marketing: Innehåll som ger engagemang och lojalitet  

Vill du ha ett bättre och mer engagerande material för din webbplats, blogg, Facebook eller för ert nyhetsbrev? Vill du ha ett mer långsiktigt tänk kring hur du intresserar och skapar lojalitet hos era målgrupper? 

Våra utgångspunkter inom Content Marketing:

1. Använd den kunskap som redan finns
Alla företag har kompetens inom sitt specialområde. Det krävs en bra näsa för vad som är intressant för att locka fram och utnyttja kunskap som intresserar andra. 

2. En bra plan är halva jobbet
Mål, målgrupper och kanalval är förutsättningar för en effektiv kommunikation. Vi har lång erfarenhet av att ge råd om vad som kommer fungera - och vad som inte har en chans!

3. Bygg långsiktighet i era egna kanaler
Ni har möjlighet att påverka och skapa lojalitet med era produkter och ert varumärke. Ofta är tonfallet viktigare än faktainnehållet, men båda bidrar till den långsiktiga relationen.  

Vill du ha höra om vår egen modell för Content Marketing? Kontakta oss

Agera PR:s blogg

För många varumärken är influencers idag en del av marknadmixen inom PR. Men hur effektiva är de egentligen? Det finns idag inte något bra sätt att mäta det på, bland annat eftersom Facebook och andra sociala mediekanaler blivit allt svårare att få tillgång till statistik från.

Influencers framtid är något som står och väger just nu, tänker vi på PR-byrån. Många influencers är väldigt duktiga på att anknyta till målgruppen och producera relevant innehåll. Samtidigt är det en del andra som jobbar alltför kortsiktigt och kompromissar med det mesta för att tjäna pengar.

En del influencers verkar dessvärre ha missat att precis som för traditionella medier är deras främsta tillgång relevansen och trovärdigheten. När en influencer uppfattas som såld blir det inte bra, varken för dem själva eller deras samarbetspartners. Likaså när de tar upp ämnen som är viktiga för annonsörer men inte för publiken. För många och för dåliga samarbeten med olika skumma partners är inte bra. Dessutom finns det en och annan influencer som blåst upp sin betydelse genom att exempelvis hävda att de har ett större antal besökare på sin sajt än de verkligen har.

En intressant grupp är mikroinfluencers. Dessa kan ofta kännas mest genuina och en del är väldigt bra, till exempel för att de är nischade och därför är bäst på det de gör. Dessa kan ha ett riktigt bra nätverk, trots att deras publik inte är störst i siffror.

Sedan kan man fundera på vad det är som är så genuint som publiken letar efter? Det är ju ok att konstruera och hitta på saker så länge det sker på ett ärligt sätt. Särskilt om det blir kul.

Det krävs mycket jobb för att nå framgångar som influencer och det blir allt svårare att klara det på fritiden. Framtidens influencers kanske då blir ännu mer av industri? Lite som att musikbranschen alltid plockat upp talanger och sedan producerar det de gör – medan de låtsas som att det är talangen som ligger bakom det hela.

Idag finns det en del framgångsrika influencers som själva kan välja hur deras varumärke byggs, tillsammans med samarbetspartners. Fler borde ta efter och vara noggranna med vilka de samarbetar med och på vilket sätt. För varumärken fungerar det på samma sätt, och där är det inte minst att PR-byrån tar sitt ansvar och ger goda råd.

För PR-byråer är det viktigt att hitta rätt typ av influencer åt våra kunder. Idag är annars influencer marketing lite av en djungel, och det är en djungel där lite kartläsning av en PR-byrå skulle vara till hjälp för många.  

Läs hela inlägget »
3 april 2018
Att spekulera i medier
20 februari 2018
Men går det att mäta PR-resultaten? 
31 januari 2018
Då gör PR-experten det otroliga…
20 december 2017
Mediekris på julafton?
23 november 2017
Bekräftat: PR fungerar!
31 oktober 2017
Då gör PR-konsulten det otroliga…
4 september 2017
Varför din PR ska vara bredare än du tror
31 augusti 2017
Agera PR flyttar!
3 juli 2017
Glad sommar!
Bilder används under Creative Commons från See-ming Lee 李思明 SML