Content Marketing: Innehåll som ger engagemang och lojalitet  

Vill du ha ett bättre och mer engagerande material för din webbplats, blogg, Facebook eller för ert nyhetsbrev? Vill du ha ett mer långsiktigt tänk kring hur du intresserar och skapar lojalitet hos era målgrupper? 

Våra utgångspunkter inom Content Marketing:

1. Använd den kunskap som redan finns
Alla företag har kompetens inom sitt specialområde. Det krävs en bra näsa för vad som är intressant för att locka fram och utnyttja kunskap som intresserar andra. 

2. En bra plan är halva jobbet
Mål, målgrupper och kanalval är förutsättningar för en effektiv kommunikation. Vi har lång erfarenhet av att ge råd om vad som kommer fungera - och vad som inte har en chans!

3. Bygg långsiktighet i era egna kanaler
Ni har möjlighet att påverka och skapa lojalitet med era produkter och ert varumärke. Ofta är tonfallet viktigare än faktainnehållet, men båda bidrar till den långsiktiga relationen.  

Vill du ha höra om vår egen modell för Content Marketing? Kontakta oss

Agera PR:s blogg

Som PR-byrå hör vi ibland påståendet att en produkt bara behöver vara känd i sin målgrupp - inte utanför den. Vad är felet med det här?

Jo, de flesta köpare behöver förankra sina inköpsbeslut i en större grupp. Då är det en stor fördel om varumärket är känt även bland dessa.

Ett exempel: En biltillverkare som bara riktar in sin marknadsföring på den enda bilintresserade i en familj glömmer bort att inköpet påverkar alla i familjen. Sannolikt är det också flera som ska använda bilen, och då är också flera inblandade i köpbeslutet. Detta gynnar de varumärken som är kända och missgynnar resten.

PR-taktiken behöver därför anpassas för att nå även de som påverkar besluten. Stora medier har breda målgrupper, och det kan uppfattas som de inte passar för varumärket. Men behöver alltså nås. I sociala medier har de flesta varumärken svårt att organiskt locka stora grupper att följa dem. Det gör många sådana kanaler svårare att använda för att nå de som påverkar köpbesluten.

Även för B2B är bredare målgrupper intressant. Det borde vara lättare för en IT-chef att beställa från IBM än från en okänd leverantör. Det gäller nog även efter skandalen kring Transportstyrelsen – jag tror få trots detta skulle tveka att anlita dem. De har ett skydd i sitt sedan decennier inarbetade varumärke.

Så vad gör kännedom för nytta? Bland konsumenter är varumärket du väljer ofta en fråga om vem du är, snarare om produkten. Då är det väldigt viktigt att omgivningen känner till signalen du skickar ut, annars blir den meningslös. Förvånansvärt mycket av detta går igen även i B2B.

Samtidigt finns det gränser för hur känd man behöver vara. En produkt som vänder sig till företag behöver vara känd hos människor i flera funktioner i företaget, men kanske inte bland privatpersoner. Säljer du dyr konsumentelektronik är de mest teknikfientliga grupperna inte intressanta. I värsta fall blir de bara mer fientliga när de påminns om er dyra teknik. Även om de ingår i samma hushåll som den som köper produkten så kommer de inte lägga sig i valet av varumärke.

Slutsatsen? När du väljer hur bred din PR ska vara behöver du först tänka igenom vilka som påverkar köpbeslutet och hur. Vi hjälper gärna till med det valet.

Läs hela inlägget »
5 september 2018
Tala illa om konkurrenterna?
31 maj 2018
Kan influencers stärka ert varumärke?
3 april 2018
Att spekulera i medier
20 februari 2018
Men går det att mäta PR-resultaten? 
31 januari 2018
Då gör PR-experten det otroliga…
20 december 2017
Mediekris på julafton?
23 november 2017
Bekräftat: PR fungerar!
31 oktober 2017
Då gör PR-konsulten det otroliga…
4 september 2017
Varför din PR ska vara bredare än du tror
Bilder används under Creative Commons från conservas