Content Marketing: Innehåll som ger engagemang och lojalitet  

Vill du ha ett bättre och mer engagerande material för din webbplats, blogg, Facebook eller för ert nyhetsbrev? Vill du ha ett mer långsiktigt tänk kring hur du intresserar och skapar lojalitet hos era målgrupper? 

Våra utgångspunkter inom Content Marketing:

1. Använd den kunskap som redan finns
Alla företag har kompetens inom sitt specialområde. Det krävs en bra näsa för vad som är intressant för att locka fram och utnyttja kunskap som intresserar andra. 

2. En bra plan är halva jobbet
Mål, målgrupper och kanalval är förutsättningar för en effektiv kommunikation. Vi har lång erfarenhet av att ge råd om vad som kommer fungera - och vad som inte har en chans!

3. Bygg långsiktighet i era egna kanaler
Ni har möjlighet att påverka och skapa lojalitet med era produkter och ert varumärke. Ofta är tonfallet viktigare än faktainnehållet, men båda bidrar till den långsiktiga relationen.  

Vill du ha höra om vår egen modell för Content Marketing? Kontakta oss

Agera PR:s blogg

23 november 2017
Bekräftat: PR fungerar!

Stockholm 2017-11-23

Någon som trodde att medierelationer inte funkar? Forskare på Harvard har nyligen i en undersökning kunnat följa hur publicitet i tidningar leder till ökad aktivitet i sociala medier. Dessutom handlar det om aktivitet som stödjer just det som sägs i artiklarna.

För en PR-byrå låter det här förstås som musik i våra öron, och jag kan intyga att vi kommer citera den här forskningen i alla möjliga sammanhang under lång tid framöver.

För även om resultaten kanske inte är någon överraskning, så är trots allt effekten av PR ofta väldigt svår att leda i bevis utom all tvivel. I det här fallet lyckades forskarna hitta ett smart sätt att locka fram orsak och verkan. Då blir det tydligt att PR-aktiviteterna haft en riktigt tydlig effekt.

Forskarna fick hjälp av några medier, bland annat Huffington Post och Nation, med att publicera artiklar om olika ämnen som immigration eller jobb. Det handlade om reportage snarare än tidsbundna ämnen och det var förstås därför som medierna tyckte de kunde vara med i projektet.

Forskarna visar att 13 000 fler tweets publicerades i samma ämne som artikeln under den vecka de publicerades. Alltså 13 000 fler än vad som var normalt, vilket innebar tio procents ökning av antalet inlägg. Detta alltså trots att medierna som deltog i studierna är stora men långt från de största.

Dessutom visade undersökningen att antalet tweets som stödjer samma åsikter som i artikeln också ökade. Visserligen inte med mer än ett par procent, men över tiden och med upprepade artiklar i större medier bör effekten bli stor.

Slutsatsen blir förstås därför att de mediekontakter vi som PR-byrå arbetar med ger effekt. Upprepade artiklar med samma budskap gör att vi kan påverka opinionsbildningen och i förlängningen, samhället. Om nu någon tvivlat på det alltså.
  

Läs hela inlägget »
31 oktober 2017
Då gör PR-konsulten det otroliga…
4 september 2017
Varför din PR ska vara bredare än du tror
31 augusti 2017
Agera PR flyttar!
3 juli 2017
Glad sommar!
26 juni 2017
Vita huset förstör vårt rykte!
31 maj 2017
Öka försäljningen med digital kommunikation och PR
28 april 2017
Vad är PR 2017?
17 mars 2017
Vad är det mest positiva PR kan göra för ett varumärke?
28 februari 2017
Ingen kommentar?
Bilder används under Creative Commons från NASA Goddard Photo and Video