PR bygger på att hitta nyheter, saker som är intressanta, nya och annorlunda. Och där hamnar vi direkt i problem när vi möter många av våra presumtiva kunder.
För är de verkligen innovativa, kanske till och med disruptiva? Nej, tyvärr är de flesta företag rätt så tråkiga. De har väl någon gång för länge sedan uppfunnit kylskåpet eller en ny smak på yoghurt, men sedan dess har det mest bara rullat på. De kanske bara har en bra och prisvärd produkt, varken mer eller mindre.
Vad är då lösningen? Här är ett par tips:
1. Uttryck åsikter om branschfrågorna som era kunder är intresserade av. Ju mer kontroversiella ni vågar vara desto bättre genomslag kommer ni få.
2. Prata om era vildaste visioner för branschen. För några år sedan skulle allt plötsligt levereras med drönare (ja, i alla fall inom fem-tio år). Sedan var det förarlösa bilar, och vad är det nästa år, tror ni?
3. Börja prata om något helt annat. Det händer mycket i världen, välj något som är spännande att prata om istället för det ni faktiskt jobbar med.
Kanske låter det här precis som det som brukar bli resultatet efter en vild brainstorm på PR-byrån? Javisst, och det finns ett skäl till det. Nämligen att det ger den publicitet som våra kunder vill ha och behöver.