08- 410 379 80 info@agerapr.se

Medierelationer

En PR-byrå som skapar uppmärksamhet

Agera PR hjälper till med de praktiska mediekontakterna såväl som strategin som lägger grunden för ett bra genomslag i medierna. Syftet är att skapa en mer positiv bild om ett företag eller varumärke genom lyckad publicitet i medierna.

Det kan handla om att stärka kännedom om varumärket hos målgrupperna, introducera en ny produkt eller påverka hur människor ser på en viss fråga. Vi har gjort allt från att få en miljon svenskar att ändra sin kost till att introducera en helt ny och tidigare okänd typ av elektronisk apparat. För att inte tala om hur många helt nya varumärken vi gett uppmärksamhet i offentligheten.

Vi är inte rädda för hårt arbete

Som er PR-byrå gör vi det som krävs för att medierna ska besluta sig för att skriva om er. Vår utgångspunkt är de kreativa idéer som vi tar fram, där målet är att hitta budskap som både är viktiga för uppdragsgivaren och som samtidigt intresserar medierna.

Våra metoder inom medierelationer inkluderar bland annat pressmeddelanden, journalistintervjuer med våra kunder och debattartiklar. Det innebär att vi tar fram text och bild och hanterar personliga kontakter med journalister åt er. Eftersom vi är en väletablerad byrå har vi mycket kunskap om vilka medier vi ska kontakta med ert material.

Resultatet av vårt arbete är ett ökat redaktionellt innehåll om er i medierna. Dessutom ska det inte vara vilket innehåll som helst, utan vi ställer upp tydliga mål om vilken slags publicitet vi ska uppnå.

PR-rådgivning och krishantering

Vi arbetar mycket med rådgivning och utbildar även våra kunder inom mediekontakter, till exempel genom medieträningar och utbildningar för att hjälpa företag bli bättre på att pressarbete.

Vi arbetar även med krishantering. Helst ska vi förstås komma in redan före ni pressats av medierna, och jobba förebyggande för att undvika att en kris inträffar. När det stora avslöjandet redan gjorts eller är på väg kan vi i stället arbeta enligt de beprövade metoder som kan göra att situationen inte förvärras ytterligare.

Vad är nyttan med att ta hjälp med mediekontakter?

Många företag och verksamheter har sina egna kommunikationsansvariga, marknadsansvariga eller pressavdelning. Men långt från alla arbetar dagligen med mediekontakter – vilket vi gör. Därför känner vi till hur medierna fungerar och vad de är intresserade av att få veta om er.

Som PR-byrå med gedigen erfarenhet inom medierelationer kan vi hjälpa er hitta nyheterna och berättelserna som både intresserar medierna och hjälper er på marknaden. Det blir både mer effektivt och ger bättre resultat än vad de flesta verksamheter själva kan åstadkomma.

Vill du höra mer om hur Agera PR jobbar med medierelationer?

 

Vanliga frågor om Medierelationer

Hur får vi publiceringar i medier?

Är det möjligt för vårt företag att synas mer i medierna? Svaret är ja, nästan alltid. Vår PR-byrå har hjälpt många varumärken att få mer och bättre publicitet. Det är enklare än vad många tror. Följ bara stegen här nedanför – gärna med hjälp av en PR-byrå.

  1. Mål. Tänk igenom vad ni vill uppnå, som till exempel ökad kännedom eller en förändring av vad ni är kända för. Slå fast vilka målgrupper ni vill nå, och vad ni vill att de får reda på.
  2. Kanaler. Kartlägg medierna. Givet ert mål, så behöver ni veta vilka tidningar som når era målgrupper. Ta sedan reda på vilka ämnen de skriver om – och särskilt det de skriver om som tangerar det ni själva arbetar med och har expertis inom.
  3. Budskap. Gräv fram uppslagen. Nu är det dags att titta på vad ni har att bidra med till medierna. Prata med era interna nyckelpersoner om vad som händer på företaget och hur de ser på trender inom det ni arbetar med och i samhället. På så sätt kan ni identifiera vinklar och ämnen som kan vara intressanta för medierna.
  4. Ta fram materialet. Skriv en pitch, ett pressmeddelande eller kanske en debattartikel. Se till att det finns en bild på talespersonen eller ert kontor eller på en produkt.
  5. Kontakta medierna. Skicka inte ditt material till alla, utan välj ut journalister och redaktörer som ni tror kan vara intresserade av materialet och som vänder sig till de målgrupper ni vill nå.

Så där enkelt är det – i teorin. I verkligheten är det enklare att nå framgångar om man får hjälp av en PR-byrå.

Vad är fördelarna med att synas i medier?

Kanske är det VD:n eller ledningsgruppen som undrar: Varför ska vi ens synas i gammalmedia? Tidningar och journalister har väl ersatts av influencers, eller? Nej, i verkligheten så har influencers och sociala medier snarare kompletterat de vanliga nyhetsmedierna – som fortfarande är starka:

  1. Större genomslag. Två tredjedelar av Sveriges vuxna befolkning läste en dagstidning en genomsnittlig dag under 2024. Sedan kan man lägga till alla som konsumerar specialiserade tidningar, etermedier samt inte minst nyhetsmediernas egna kanaler på sociala medier. De traditionella medierna är helt enkelt fortfarande de största källorna till kunskap.
  2. Högt förtroende. Medier har en enormt hög trovärdighet bland människor, vilket influencers och sociala medier inte har. Exempelvis uppger 67 procent av svenskarna att de har förtroende för det de ser på SVT, medan samma siffra för Instagram är 8 procent.
  3. Ringar på vattnet. Dessutom sprids publiceringar från traditionella medier till AI-verktyg som ChatGPT, som helst tar sin information från källor med hög trovärdighet. Det samma gäller sökträffar på Google, där artiklar i stora tidningar ofta hamnar högt.
Hur skriver jag ett pressmeddelande?

Pressmeddelandet är det mest etablerade sättet att försöka få publicitet. När man vill berätta något nytt till många medier samtidigt så är pressreleasen fortfarande en bra metod.

  1. Nyhetsvärde. Varför ska en tidning publicera detta? Svaret på den frågan kan skilja sig från svaret på frågan: Vad vill vi att de ska publicera? Försök att utgå från vad den typiska läsaren av tidningen kan tänkas vara intresserad av. Då ökar chansen att tidningen kommer publicera din nyhet.
  2. Väck intresset direkt. En rubrik ska berätta vad som är nytt för läsaren. Använd gärna de klassiska frågorna: Vem? Vad? Hur? När? Varför? På så sätt kan du ofta lyckas ringa in det som verkligen intresserar.
  3. Viktigaste först. Vad är det som är den största förändringen mot tidigare? Hur påverkas läsarna av detta?
  4. Undvika jargong och superlativ. Journalister gillar lättförståeliga och neutrala texter. När de får ett skrytigt pressmeddelande som innehåller många branschspecifika ord så minskar chansen att det kommer användas för en artikel.
  5. Bifoga bilder. En bild brukar vara till stor hjälp för att få pressmeddelandet publicerat. Glöm inte heller att lägga till en kontaktperson och skriv gärna även en kort bakgrund om avsändaren, alltså företaget som står bakom pressmeddelandet.

När ni nu har ett färdigt pressmeddelande uppstår frågan hur det ska nå mottagarna. Vill ni maximera genomslaget tar ni hjälp av en PR-byrå som oss, men det går så klart även att kontakta journalister på egen hand.

Måste jag betala för att synas i medierna?

Svaret är nej. Det är till och med olagligt för tidningar – och även för influencers – att ta betalt för att publicera något utan att tydligt märka det betalda innehållet så att det syns att det är en annons. Det är även olagligt för företag att erbjuda betalning mot publicering. Ytterligare en anledning till att det inte går att betala sig fram är att journalister har en stark kultur av oberoende.

Finns det undantag? Nja, det finns några gråzoner. Det finns influencers som fått böter inte bara en utan flera gånger för att göra reklam i sina flöden. Det finns någon enstaka småtidning som inte själva verkar förstå att de bryter mot reglerna eller bara chansar att de inte ska bli påkomna – men vi pratar då om så små medier att få skulle vilja synas där ändå. Den gråzon som är störst handlar om natives/advertorials, som ju ibland ser väldigt mycket ut som redaktionellt material och som många läsare förväxlar med vanliga artiklar, även fast de är betalda.

Oavsett hur de uppfattas så är natives ofta en bra kommunikationskanal. Dessutom är de något vi på PR-byrån kan hjälpa till med att ta fram material för. Hör gärna av er!

Räcker det att använda MyNewsdesk, ViaTT eller Cision för att få publicitet?

Vi på PR-byrån får ofta frågor om vad vi tycker om att använda MyNewsdesk och andra distributionstjänster för att få publicitet. Fungerar det? Når de verkligen journalisterna?

Svaret vi brukar ge är att dessa tjänster inte fungerar särskilt bra för att få publicitet i medierna. Visserligen finns det en del journalister som faktiskt tar emot och läser utskick från MyNewsdesk, men det är tveksamt om det är någon särskild fördel att nyheten kommer därifrån istället för att den kommer direkt från avsändaren eller från en PR-byrå. Att mejla på egen hand har ju fördelen att det är gratis.

Dessutom behöver någon skriva ett material – som dessutom är anpassat till mediernas behov. Det kan inte MyNewsdesk göra, utan där behöver man antingen ha egen kompetens eller ta hjälp av en PR-byrå.

Sedan kan det finnas andra fördelar, som att deras pressrum är snygga eller att Google verkar gilla dem. Frågan är dock om man vill vara med och driva trafik till ViaTT och Cision eller om det är bättre att den kommer till den egna hemsidan?

Kontakta gärna en PR-byrå för en diskussion om hur ni bäst når synlighet i medierna!

Kontakta vår PR-byrå, i Stockholm och Göteborg

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just ditt företag? Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Telefon: +46 8-410 379 80

E-post: info@agerapr.se

Stockholm

Torsgatan 26,
113 21 Stockholm

Göteborg

Östra Hamngatan 16,
411 09 Göteborg

Postadress

Torsgatan 26,
113 21 Stockholm

Org.nr: 556736-5621

Besöksadress

Torsgatan 26,
113 21 Stockholm

Östra Hamngatan 16,
411 09 Göteborg

Ring oss

Växel +46 8-410 379 80

Kontaktperson: Michael Falk +46 73-397 46 55

Maila oss

info@agerapr.se

Kontaktperson: Michael Falk michael.falk@agerapr.se

Integritetspolicy