08- 410 379 80 info@agerapr.se

Kan PR öka försäljningen?

Det korta svaret på frågan är ja, PR kan öka försäljningen. Vi på PR-byrån skapar uppmärksamhet åt våra kunder, och ökar därmed kännedomen om deras varumärke och även om produkten eller tjänsten. Vi kan till och med göra en hel bransch mer intressant.

Att köpa PR-tjänster kan alltså öka försäljningen, men hur?

  1. Varumärket och produkten blir mer kända. Top-of-mind är en viktig aspekt vid många inköp. Det kan handla om att en konsument eller ett företag vill göra ett snabbt inköp utan att behöva överväga alla alternativ. Det kan också handla om ett första urval, där alla vill vara med bland de fåtal kandidater som ens får vara med i en upphandling.
  2. PR-byrån skapar trovärdig positiv publicitet som visar upp produktens och varumärkets goda sidor.
  3. Själva produkten kan till och med testas. En PR-byrå kan öka chansen att få en produkt presenterad och testas av medierna. Slutresultatet kan bli en trovärdig köprekommendation.

Trots detta bör en PR-köpare vara försiktig med att ställa säljkrav på sin PR-investering. Visserligen kan en PR-insats öka försäljningen men ofta sker det på längre sikt och det är därmed svårt att direkt koppla en försäljningsökare till PR-byråns arbete en viss månad. Dessutom är köpbeslut ofta för komplexa för att enbart bero på den uppmärksamhet som vi skapar.

Söker du en PR-byrå?

Agera PR hjälper företag med kommunikation och PR, främst genom mediekontakter och sociala medier.

Relaterade inlägg