En PR-byrå har ofta till uppgift att se till att uppdragsgivarna blir intervjuade och citerade i medierna. Resultatet blir nästan alltid väldigt positivt, en artikel som innehåller de budskap vår uppdragsgivare gärna vill att fler ska känna till.
Samtidigt är det inte helt enkelt att få stressade journalister att ta sig tid för ett längre samtal, och ofta blir det bara en kort telefonintervju eller en mejlintervju. Det händer därför ibland att journalisterna missförstår något eller att vår uppdragsgivare inte får möjlighet att säga det de upplever är viktigast.
Det går trots allt nästan alltid bra, men osäkerheten om vad som blir resultatet av intervjun gör att vi på PR-byrån ofta får säga så här till våra uppdragsgivare:
– Citaten uttrycker inte exakt det som sas i intervjun
Det som sägs i samtalet är ofta mer komplicerat än den förenklade version som sedan hamnar i artikeln. Dessutom justerar journalister ofta citaten så de passar artikeln i helheten, och då glider de bort en bit från vad som faktiskt sas. Vårt råd är att acceptera att detta är hur medier fungerar, och så länge det inte är fel så är det inte så mycket att göra åt. Oftast gör det faktiskt artikeln bättre!
– Kolla citaten innebär inte att korra citaten
Journalister brukar vanligtvis be sin källa att godkänna citaten. Citaten ägs dock i det läget av journalisten, och inte av den som uttalade dem. Medierna skriver helt enkelt vad de själva vill skriva, och vår uppgift är enbart att reagera på faktafel. Därför ska vi inte kommentera språket, kritisera urvalet eller skriva om ett citat så att det blir mer ”corporate”. Sådant uppfattas bara negativt och riskerar att försvåra framtida kontakter. Det går också att se kollen som en möjlighet att få ge lite extra fakta.
– Tålamod
Det är också vanligt att det tar lite längre tid än vad vi och uppdragsgivaren skulle vilja innan en tidning publicerar artikeln. I värsta fall skrevs artikeln för att tidningen vill ha något att publicera under semestern.
– En intervju innebär ingen garanti för publicitet
Även om en intervju går bra så kan det hända att det aldrig blir någon artikel. Journalisten kanske intervjuade flera personer, och det var någon annan som gav de skarpaste citaten. Eller så var intervjun bara avsedd att samla fakta eller lära sig mer om ämnet. Vårt råd är att tänka långsiktigt, att intervjun är början på en kontakt som kan sträcka sig över lång tid. Och att det är bra att träna på budskap och citat.
Så intervjuer är helt enkelt precis som PR i största allmänhet ett väldigt effektivt, produktivt arbete som dock ibland har ett lite oväntat utfall. Det är bäst att tänka på PR som långsiktigt och kontinuerligt, vilket också hänger ihop med att de flesta PR-insatser framför allt är varumärkesbyggande snarare än direkt säljdrivande. Då är intervjuer ett av de bästa sätten av få resultat.
Recent Comments