08- 410 379 80 info@agerapr.se

Så här inför jul har vi nog alla hamnat i en faktiskt helt orimligt lång kö. För min del var det ICA Västermalmsgallerians postutlämning som var nära att knäcka det glada julhumöret för gott. Men hur ska företag egentligen göra för att kunderna inte ska bli alldeles tokiga på dem när det inte går att undvika att det bildas köer?

Lyckligtvis kan PR-byrån ge goda råd även om hur köerna ska kommuniceras! Ja, det finns till och med forskning på området som vi kan utgå från. Det visar sig ligga till på det här viset:

  1. Det är bättre för företaget att kommunicera eventuella förseningar tidigt
  2. Det är bättre att överskatta väntetiden än att underskatta den
  3. En bättre upplevelse av köandet leder till att företags service uppfattas mer positivt

Det där är väl inga överraskningar egentligen. Intressant att ta med sig från forskningen är också att människor blir allt mer otåliga ju närmare de är att nå längst fram i kön. Så ett bra tips kanske kunde vara att se till att kön plötsligt går oväntat snabbt mot slutet…

Så detta var PR-byråns julklapp till alla som besöker vår webbplats och LinkedIn-sida! Mer forskning om köande finns här: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/19485506231209002

God Jul!