Det är dags för ett nytt år! Vad kommer hända i PR-världen och i medierna? Svaret är att vi bara vet att det kommer vara oväntat. Som exempel var det få som förutspådde hur stort TikTok skulle bli för bara något år sedan, och 2022 blir kanske året när TikTok slår igenom även bland bredare grupper. Att något annat kommer hända med sociala medier och influencers är också troligt, bara för att det alltid gör det.
Kommer 2022 bli året då metaverse slår igenom? Den som sett hur mycket utvecklingspengar Meta (fd Facebook) spenderar på området bara måste bli imponerad. Frågan är inte om utan när vi alla kommer ha massor av VR/AR-teknik där hemma och alltid med oss.
En sak vi också kan vara helt säkra på är att streamingtjänster som Netflix, HBOmax med flera kommer bli ännu fler och att konkurrensen mellan dem bara blir hårdare. Det är ohållbart och på sikt (och kanske redan i år) kommer två saker hända: Fusioner och specialisering. Draken Film är ett bra exempel på det senare, och sådant kommer vi se mer av.
En annan trend, som är lätt att förutspå, är papperstidningens fortsatta borttynande. Nu kommer det inte längre bara handla om tidskrifter utan även dagstidningar slutar snart distribueras på papper. Samtidigt kommer inte seriös journalistik att försvinna, utan faktiskt förespår vi på PR-byrån att den har en ljus framtid. Mycket för oss att göra även i år alltså!
Recent Comments