Vi som jobbar med PR får ofta frågan om vilka som egentligen behöver känna till ett varumärke. Vårt svar är att det inte bara behöver vara känt i sin målgrupp, utan även utanför den. Att marknadsföra produkten alltför snävt riskerar att göra dig ointressant även för målgruppen, vilket beror på att de flesta möjliga köpare behöver förankra sina inköpsbeslut i en större grupp. Då är det en stor fördel om varumärket är känt sedan tidigare.
Så hur brett ska PR-arbetet vara? Tänk så här: En biltillverkare som bara riktar in sin marknadsföring på den enda bilintresserade i en familj glömmer bort att själva inköpet påverkar alla i familjen. Sannolikt är det också flera som ska använda bilen, och då är också flera inblandade i köpbeslutet. Känns det tryggare för den som inte känner till marknaden så bra att köpa en Volvo eller en bil från ett okänt varumärke?
Bland konsumenter är varumärket du väljer dessutom ofta en fråga om vem du är, snarare om produkten. Då är det väldigt viktigt att omgivningen känner till signalen du skickar ut, annars blir den meningslös. Förvånansvärt mycket av detta går igen även i B2B, som man kanske annars tänker ska överväga lite mer rationellt vilken leverantör de väljer. Men det är helt enkelt lättare för en IT-chef att beställa från Microsoft än från en okänd leverantör, eftersom de slipper motivera valet.
Vi kan ta sociala medier som exempel på vad det här betyder för strategin. Det är idag svårt att organiskt locka stora grupper att följa dem i sociala kanaler – det behövs även betald annonsering. Det går alltså att välja mellan att betala sig in eller att bara organiskt rikta sig till en väldigt smal grupp. Samma sak gäller i fråga om hur breda medier varumärket behöver synas i. Stora medier har breda målgrupper, och därför kan det uppfattas som de inte passar för varumärket.
Samtidigt finns det gränser för hur känd man behöver vara. En produkt som vänder sig till företag behöver vara känd hos människor i flera funktioner i företaget, men kanske inte bland privatpersoner. Säljer du dyr konsumentelektronik är de mest teknikfientliga grupperna inte intressanta. I värsta fall blir de bara mer fientliga när de påminns om er dyra teknik. Även om de ingår i samma hushåll som den som köper produkten så kommer de inte lägga sig i valet av varumärke.
Slutsatsen? När du väljer hur bred din PR ska vara behöver du först tänka igenom vilka som påverkar köpbeslutet och hur. Vi hjälper gärna till med det valet.
Michael Falk, Agera PR
Recent Comments