Det kanske inte i första hand är PR vi tänker på mitt i en pandemi. Det viktigaste i den nuvarande situationen är förstås att skydda liv och hälsa. Även ekonomin och människors välfärd är viktig. Enskilda företag behöver främst tänka på sina anställda och undvika permitteringar. Men även marknadsföringen påverkas. Speciellt ett råd är särskilt viktigt.
Vi vet inte idag skalan på de ekonomiska följderna av den globala pandemin, men vi vet att de blir stora. Samtidigt påverkas företagen på väldigt olika sätt. De som säljer videokonferensutrustning är i rätt bransch just nu. Frisörer har det tuffare. Men de flesta företag fokuserar nu bara på att överleva, och inte så mycket mer.
Med risk för att låta cynisk så bör företagen även tänka igenom sin marknadsföring och hur den påverkas. Vad är då det viktigaste att göra?
- Se till att kommunicera hur ni påverkas, så att ni visar att ni inte fått panik och att ni anpassar er till situationen. De egna kanalerna, främst webben och sociala medier, bör ge enkel tillgång till svar på de frågor som era kunder och andra intressenter nu ställer sig. Även ett besked om att ni fortsätter som vanligt kan vara intressant.
- Glöm inte empatin. Det är väldigt enkelt för företag i kris att bara tänka på sin egen verksamhet och ekonomi. Men det handlar också om människor. Både de anställda och andra som påverkas av verksamheten.
- Var inte rädda för att uttrycka era åsikter men se till att de lirar med samhällsdebatten. Få saker kan bli så förödande för varumärket som att tondövt hävda något som journalister tycker är fel. Det är alltid ett bra tips för PR-avdelningar att ta hjälp av en extern part för att undvika sådant.
- Sist kommer nu det viktigaste rådet av alla: En ekonomisk nedgång gör det billigare att ta marknadsandelar. De företag som har gott om pengar i kassan kan helt enkelt passa på att marknadsföra sig när ingen annan gör det. Därigenom kan de öka kännedomen hos målgrupperna och framstå som de är större än vad de är.
Under pandemin blir även PR billigare. Främst därför att inte alla journalister hela tiden kan skriva om Corona samtidigt som företagen inte vågar gå ut med några nyheter. Det är helt enkelt nyhetstorka. Då finns det inte lika mycket brus att nå igenom.
Ett annat skäl till att arbeta med PR just nu är att konkurrenterna tagit paus. Relativt dem är det alltså ett bra läge att synas och långsiktigt öka kännedomen om varumärke och produkter.
Recent Comments