Vissa produkter, alltifrån konsumentelektronik till tryckeritjänster, sälj med så låg marginal att det inte finns något ekonomiskt utrymme för särskilt mycket marknadsföring. Jag vill hävda att PR skulle kunna vara till särskilt stor hjälp för dessa branscher. PR-byråer kan jobba för ganska lite pengar och ändå åstadkomma något meningsfullt. PR-byråers arbete fungerar dessutom bäst när vi jobbar långsiktigt. En långvarig och låg månadskostnad kan på sikt åstadkomma mycket.
Låt mig ta ett av mina personliga drömuppdrag som exempel.
Kontaktlinser är en produktkategori som skulle gynnas om färre använde glasögon och istället gick över till linser. Problemet är att det inte är någon som driver marknadsföringen i kategorin, vilket beror på att kontaktlinser är en lågmarginalprodukt. De olika leverantörerna konkurrerar främst med ett lågt pris. Det finns förstås andra konkurrensmedel också, som att få optiker att rekommendera just deras produkt till kunderna. Många konsumenter väljer dock i första hand linser med hjälp av Pricerunner och Prisjakt.
Samtidigt finns det alltså väldigt mycket marknadsföring för glasögonbågar och det finns uppenbarligen pengar att tjäna, eftersom det är svårt att hitta ett enda kvarter i centrala staden utan minst en optiker. Branschens marknadsföring är kostsam och glasögonbågar är alltså en högmarginalprodukt. Köpbeslutet handlar till stor del om design, varumärke och rekommendationer från optiker. Dessutom tillkommer det stöd från arbetsgivare, prenumerationer och rabatter, som ytterligare lockar till köp av inte bara en utan två eller tre olika bågar.
Vi som dagligen använder linser kan ibland undra om inte världens glasögonsbärare missat något när de bestämt sig för att använda glasögon istället för linser. Många linsanvändare tycker helt enkelt det verkar vara väldigt jobbigt att ständigt skjuta upp de där nedhasande bågarna, få klämmärken på näsan och behöva rengöra och ta bort imma och regn från glasen. Sedan har vi förstås det perfekta argumentet för oss linsbärare: Med linser är det möjligt att skära lök utan att gråta!
Kanske handlar det här om att linser inte marknadsförs? Det skulle till och med kunna kallas för ett så kallat marknadsmisslyckande. Trots kontaktlinsernas fördelar så används de av relativt få. Hur skulle då detta kunna åtgärdas? Jag har tre råd till kontaktlinsbranschen, och det finns även nischer inom till exempel konsumentelektronik som borde lyssna nu:
- Leverantörer borde satsa väldigt långsiktigt på att främja användningen, för att på så sätt få effekt på ett kostnadseffektivt sätt. För att långsiktigt påverka bör det räcka att de rätta argumenten för att bära linser då och då syns i medierna för att människor ska bli intresserade av att överväga alternativet.
- Flera linsproducenter eller linsåterförsäljare kan samarbeta för att sprida ut kostnaden jämnt mellan sig, till exempel genom en lobbyingorganisation/branschorganisation. Detta inte minst eftersom den PR dessa gör skulle gynna hela branschen genom att hela produktkategorin vinner på den.
- Leverantörerna ska självklart använda PR som främsta metod. PR kan ge effekt trots låg kostnad och är särskilt bra när man vill sprida argument och förtroende.
I och med detta har jag gett en gratis strategi för en hel bransch. Välkomna att höra av er till oss på PR-byrån!
Recent Comments