Vissa produkter, alltifrån konsumentelektronik till tryckeritjänster, sälj med så låg marginal att det inte finns utrymme för så särskilt mycket marknadsföring.
Då kan en PR-byrå vara en möjlighet, eftersom vi kan jobba för ganska lite pengar och ändå åstadkomma något meningsfullt. PR-byråers arbete fungerar dessutom bäst när vi jobbar långsiktigt. En långvarig och låg månadskostnad kan på sikt åstadkomma mycket.
Låt mig ta ett av mina personliga drömuppdrag som exempel.
Kontaktlinser är en produktkategori som skulle gynnas om färre använde glasögon och istället går över till linser. Problemet är att det inte är någon som driver marknadsföringen i kategorin, vilket beror på att kontaktlinser är en lågmarginalprodukt där leverantörer främst konkurrerar på pris men även på att få optikerna att rekommendera deras produkt till kunderna. Många väljer linser med hjälp av Pricerunner och Prisjakt.
Har ni märkt hur det finns massor av marknadsföring för glasögon men nästan ingen alls för linser? Detta beror alltså på att det inte finns någon som har råd att marknadsföra linserna, inte på att de är mindre bra produkter.
Glasögon är däremot en högmarginalprodukt där köpbeslutet till stor del handlar om design och rekommendationer från optiker. Dessutom tillkommer svåröverskådliga stöd från arbetsgivare, prenumerationer och rabatter. Vartenda gathörn och TV-kanal svämmar över av mycket kostsam marknadsföring av bågar.
Vi som dagligen använder linser kan ibland undra om inte världens glasögonbärare missat något ganska viktigt. Som att det går att slippa att ständigt skjuta upp de där nedhasande bågarna, få klämmärken på näsan och behöva rengöra och ta bort imma och regn från glasen. Sedan har vi förstås det perfekta argumentet för oss linsbärare: Det är möjligt att skära lök utan att gråta!
Det verkar helt enkelt som linser är ett exempel på ett så kallat marknadsmisslyckande. Hur ska man komma vidare? Jag har tre råd till kontaktlinsbranschen, och det finns även nischer inom till exempel konsumentelektronik som borde lyssna nu:
- Leverantörer borde satsa väldigt långsiktigt på att främja användningen, för att på så sätt få effekt på ett kostnadseffektivt sätt. För att långsiktigt påverka bör det räcka att de rätta argumenten för att bära linser då och då syns i medierna för att människor ska vara intresserade av att överväga alternativet.
- Flera linsproducenter eller linsåterförsäljare kan samarbeta för att sprida ut kostnaden jämnt mellan sig. Detta inte minst eftersom den PR de gör skulle gynna dem alla eftersom den skulle behöva handla om produktkategorin snarare än en enskild produkt.
- Leverantörerna ska självklart använda PR som främsta metod. PR kan ge effekt trots låg kostnad och är särskilt bra när man vill sprida argument och förtroende.
I och med detta har jag gett en gratis strategi för en hel bransch. Välkomna att höra av er till oss på PR-byrån!
Recent Comments