Idag publicerar en rad svenska lokalmedier regelbundet artiklar som skrivits med automatik. Ofta handlar artiklarna om att någon på den lokala orten startat ett företag eller köpt en fastighet. Så länge den information tidningen artikeln baseras på är i rätt format så går det bra och artikeln blir korrekt, och kanske till och med intressant. Såväl PR-konsulter och kommunikationsproffs som journalister kommer se mer av sina nya AI-kollegor.
Frågan är om det här är första steget mot att AI-journalister tar över mänskliga reportrars jobb? Ibland är det svårt att tro, som när en AI som användes av amerikanska NPR skrev att Elon Musks ”massive space sex rocket” hade exploderat. Det skulle nog snarare varit SpaceX, och transkriberingen som gick fel borde förstås ha kontrollerats av en människa innan den publicerades.
Samtidigt går det inte att komma ifrån att AI är en användbar teknik för medierna. Jag ser åtminstone fem användningsområden för medier, men också för kommunikations- och PR-avdelningar:
- Bakgrundsresearch. ChatGPT kan användas för att samla ihop information om ett ämne snabbt och sammanfatta den, och dessutom oftast korrekt. Framtida AI-modeller kan förväntas bli mer exakta.
- Hitta nyheter. Stora mängder information kan analyseras för att hitta mönster eller avvikelser, vilket Reuters och AP redan hävdar att de gör idag. Det är också möjligt att göra en första nyhetsvärdering, till exempel av stora mängder nya vetenskapliga artiklar. Det samma kan fungera även internt inom företag.
- Korr. Vi använder alla rättstavningsfunktionerna i t.ex. Word, och vi retar oss på hur dumma förslag vi får. Artificiell intelligens kan sannolikt vara bättre på att upptäcka språkliga fel, och fel av mer avancerade slag.
- Skriva enklare artiklar. Det kan vara allt från sportresultat till de ovan nämnda artiklarna om fastighetsinköp och nystartade företag. PR-proffs kanske istället kan skriva om nya affärer eller nyanställda.
- Sammanfattningar för sociala medier. Schibsted använder ett AI-verktyg för att skriva en kort introduktion till sina artiklar som sedan publiceras på Snapchat. I framtiden kan det tänkas bli möjligt att automatisera att skriva om artiklar för ett format som passar i ett annat sammanhang.
I bästa fall kan AI i dessa fall bli en bra och smart assistent till PR-konsulter och journalister. I värsta fall kan vi alla komma att ersättas. Vilket förstås är tråkigt för den som blir av med jobbet, men kanske ännu värre för samhället i stort. För om det är något som är säkert så är det att AI inte än så länge är smart nog att skriva granskande journalistik eller om de allt mer komplicerade saker som företag arbetar med och behöver informera om.
Recent Comments