Vad kan få människor att tänka på ett visst ämne? Svaret är PR! Ja, kanske kan även en vacker höstdag få många att till och med lägga upp en bild på sociala medier förresten. Men medierna har stor påverkan på vilka ämnen det tänks, skrivs, delas och interageras kring. Särskilt de där ämnena som inte är de mest självklara, så kanske inte ”hösten” utan ”robotdammsugare”.
Det är egentligen självklart, men det finns forskning som visar att det som rapporteras i medier också leder till ökad aktivitet i sociala medier. Det ämne som det skrivs om i tidningar dyker även upp på Instagram, Facebook och till och med LinkedIn. Därför att det som medierna rapporterar om också blir det som människor funderar över.
För en PR-byrå som specialiserar sig på medierelationer är detta förstås en kul bekräftelse på att det vi gör är viktigt och hjälper våra kunder. För även om resultaten inte är någon överraskning, så är trots allt effekten av PR ofta svår att leda i bevis utom alla tvivel. I undersökningen jag länkade till här ovanför lyckades forskarna hitta ett smart sätt att locka fram orsak och verkan. Då blir det tydligt att PR-aktiviteterna haft en verklig effekt.
Forskarna visar att 13 000 fler tweets publicerades i samma ämne som artikeln under den vecka det publicerades artiklar i stora amerikanska medier. Alltså 13 000 fler än vad som var normalt, vilket innebar tio procents ökning av antalet inlägg. Detta trots att medierna som deltog i studierna är stora men långt från de största.
Dessutom visade undersökningen att antalet tweets som stödjer samma åsikter som i artikeln också ökade. Visserligen inte med mer än ett par procent, men över tiden och med upprepade artiklar i större medier bör effekten bli stor.
Slutsatsen blir förstås därför att de mediekontakter vi som PR-byrå arbetar med ger effekt. Upprepade artiklar med samma budskap gör att vi kan påverka opinionsbildningen och i förlängningen, samhället. Om nu någon tvivlat på det alltså.
Recent Comments