Hur skriver man ett bra pressmeddelande? Vi som PR-byrå vet alltför väl att ett dåligt pressmeddelande kan begrava en egentligen intressant nyhet, medan en väl utformad text kan resultera i positiva publiceringar.
Det finns förstås en del grunder i hur man skriver bra pressmeddelanden: Sådant som att inte skriva onödigt långt, och att inte glömma bort att ha med en kontaktperson som man kan vända sig till för att få mer information.
Det där handlar om formen, men sedan ska pressmeddelandet också väcka ett intresse och göra det tydligt varför tidningen måste publicera nyheten. Här är sju råd om detta, baserat på vår PR-byrås samlade erfarenhet:
- Det viktigaste först
Förvånansvärt ofta ser vi pressmeddelanden som inte nämner nyheten i början, utan väntar tills långt ner i texten. Då är det mindre sannolikt att medierna orkar läsa tills det intressanta börjar.
Redan i rubriken ska det vara mycket tydligt vad som är nytt. Dessutom ska den helst inte vara längre än sju-åtta ord lång.
- Var neutral och fokusera på fakta
Ett pressmeddelande ska gärna kunna lyftas in i en tidning utan allt för många ändringar. Därför är tonen en helt annan och mer neutral än i exempelvis en annonstext. Värdeomdömen av typen ”världsledande” eller ”innovativ” ska bara finnas med om det är tydligt även för en utomstående att de stämmer. Journalister skriver vanligtvis bara det som de tror är sant, och därför är ett trovärdigt pressmeddelande bättre än en text full av skryt.
- Gör nyheten större
Det kanske är intressant att ni anställer en ny medarbetare, men det blir ännu mer intressant om rekryteringen bara är ett exempel på att ni nu ska satsa på ett helt nytt område. Plötsligt handlar det om att ni ”ska börja konkurrera inom X”, där det redan finns kända konkurrenter som är aktiva. Nyheten har blivit mycket större än vad den var från början, eftersom den inte längre bara handlar om en person eller ett företag, utan om en hel bransch.
- Välskrivna texter blir lästa
Visst kan även den bäste göra ett misstag eller två. Inte alla människor har ett perfekt handlag med svenska språket. Men det finns gränser (och en del menar att en sådan gräns passerats när en mening börjar med ”men”). Låt alltså flera språkkunniga personer läsa igenom en text innan den skickas iväg någonstans.
- Haka gärna på en trend men var inte desperata
Idag vill väldigt många företag prata om artificiell intelligens, vilket är helt naturligt eftersom det är ett ämne som medierna skriver om just nu. Samtidigt innebär det här ofta att företagen vill berätta om hur just deras produkt utnyttjar artificiell intelligens – något som inte alltid är så intressant. Det är helt enkelt inte nog att ha någon slags anknytning till en trend, utan det behövs fortfarande en nyhet för att göra ett pressmeddelande intressant.
- Ha ett tydligt budskap
Ett vanligt misstag i fråga om pressmeddelanden är att inte fokusera på en enda nyhet utan istället samla ihop flera olika. Ibland ser vi till exempel att företag gör en opinionsundersökning där de ställer massor av frågor till allmänheten. Svaren redovisas sedan i en lång uppställning där budskapen blir väldigt spretiga.
Utgå istället från vad ni vill åstadkomma, genom att till exempel tänka igenom hur ni vill förändra målgruppernas inköp, åsikter eller kännedom om ert varumärke. Anpassa sedan budskapet för att maximera detta.
- Tänk på båda målgrupperna
En nyhet publiceras enbart i en tidning om redaktören tycker nyheten är intressant för deras publik. En biltidning är alltså intresserad av ett pressmeddelande om en ny bilmodell men kommer inte vara intresserad av att en revisionsfirma fått en bilhandlare som ny kund. Det handlar visserligen på något sätt om bilar men läsarna är sannolikt inte så intresserade.
Tänk helt enkelt på journalisterna som ytterligare en målgrupp, utöver era egna målgrupper. Ta hänsyn till deras arbetssätt och preferenser, och så att ni kan övertyga dem om att det ni skriver är intressant.
Men det bästa rådet sparar vi till sist: Hör av er till oss på PR-byrån så hjälper vi gärna till!
Recent Comments