Välkomna reklamtröttheten

Är reklamen för dålig eller bara för tjatig? Oavsett vilket är nära 6 av 10 svenskar mycket eller ganska negativa till reklam. Bara 12 procent är ganska eller mycket positiva. ”Reklamtrötthet” är idag ett etablerat begrepp.

Få som jobbar med PR är nog särskilt förvånade.

För PR är motsatsen till reklam. Vår utgångspunkt är att skapa marknadsföring som väcker ett genuint intresse hos målgruppen. Dessutom gör vi det ofta genom att förtjäna uppmärksamheten hos en redaktion, som gör en bedömning av vårt material. Bara det som faktiskt är bra kommer genom nålsögat.

Haken? Medan reklammakare och mediebyråer visar upp fina siffror om hur många som sett deras reklam och hur många som klickat på den så har vi som jobbar med PR inga siffror alls att visa. Det känns faktiskt lite orättvist. Särskilt som det för mig personligen är så att en majoritet av de gånger jag klickat på en banner har det handlat om feltryckningar. Det är lätt hänt på en liten mobilskärm.

För varför skulle jag frivilligt ge min uppmärksamhet till reklam för försäkringar, energidryck och däcksbyte? Visst fungerar reklamen ändå i viss utsträckning, till exempel genom att den får oss att känna igen varumärken. I bästa fall, och de är väldigt ovanliga, kan vi tycka att en viss reklam är kul eller vacker och därmed ge oss positiva känslor för ett varumärke. Men mest är det bara beige.  

Jag är alltså själv en av reklamundvikarna. Samtidigt som jag ger min uppmärksamhet och läser många tidningsartiklar varje dag.

PR levererar alltså uppmärksamhet. Reklam levererar, ja vadå?

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv