Hur svår är nyhetstorkan under jul?

Stockholm 2018-12-20

Jag har fått frågan om det går att begrava en nyhet på jul. Alltså kommunicera något som man egentligen inte vill kommunicera, men måste, och hoppas att ingen intresserar sig för att rapportera om det. Svaret är förstås att det inte är så etiskt och att det finns en stor risk att det slår tillbaka. Inte bara eftersom de stora nyhetsmedierna fortfarande jobbar – och har akut nyhetstorka.

PR-byrån satte sig faktiskt ned och räknade artiklar förra jul och nyår: Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet hade ingen vanlig utgivning under julhelgen men de lade ut många nyheter på nätet, till och med på julafton. Uppenbarligen hade de några journalister närvarande på redaktionerna även om många av nyheterna på SvD kom från TT och Omni. Men nog hade det gått att få ut en nyhet.

I fråga om smalare ämnen och deras specialiserade medier är det sannolikt svårare. Till och med en sajt som IDG.se, som har mer än 200 000 unika besökare per vecka, verkar ha varit stängda på julafton. De hade i och för sig en ny publicering varje dag under juldagarna, men det handlade uppenbarligen om schemalagda publiceringar.
Nyhetstorkan då? Jo, av erfarenhet så vet vi att journalister desperat letat i den där mappen med pressmeddelanden märkt ”kanske senare” och hittat något lite halvgammalt. På julaftonsmorgonen har de sedan ringt, andan i halsen, och undrat om det går att göra något på detta… IDAG?

Japp, jag har personligen fått en kunds talesperson att avbryta jullunchen för att bli intervjuad av TV-nyheter i villaträdgården. Så snälla, försök inte begrava en nyhet på jul. Det finns en klar risk att ni blir det mest spännande som händer den dagen.

God jul!

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv