Bekräftat: PR fungerar!

Stockholm 2017-11-23

Någon som trodde att medierelationer inte funkar? Forskare på Harvard har nyligen i en undersökning kunnat följa hur publicitet i tidningar leder till ökad aktivitet i sociala medier. Dessutom handlar det om aktivitet som stödjer just det som sägs i artiklarna.

För en PR-byrå låter det här förstås som musik i våra öron, och jag kan intyga att vi kommer citera den här forskningen i alla möjliga sammanhang under lång tid framöver.

För även om resultaten kanske inte är någon överraskning, så är trots allt effekten av PR ofta väldigt svår att leda i bevis utom all tvivel. I det här fallet lyckades forskarna hitta ett smart sätt att locka fram orsak och verkan. Då blir det tydligt att PR-aktiviteterna haft en riktigt tydlig effekt.

Forskarna fick hjälp av några medier, bland annat Huffington Post och Nation, med att publicera artiklar om olika ämnen som immigration eller jobb. Det handlade om reportage snarare än tidsbundna ämnen och det var förstås därför som medierna tyckte de kunde vara med i projektet.

Forskarna visar att 13 000 fler tweets publicerades i samma ämne som artikeln under den vecka de publicerades. Alltså 13 000 fler än vad som var normalt, vilket innebar tio procents ökning av antalet inlägg. Detta alltså trots att medierna som deltog i studierna är stora men långt från de största.

Dessutom visade undersökningen att antalet tweets som stödjer samma åsikter som i artikeln också ökade. Visserligen inte med mer än ett par procent, men över tiden och med upprepade artiklar i större medier bör effekten bli stor.

Slutsatsen blir förstås därför att de mediekontakter vi som PR-byrå arbetar med ger effekt. Upprepade artiklar med samma budskap gör att vi kan påverka opinionsbildningen och i förlängningen, samhället. Om nu någon tvivlat på det alltså.
  

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv