Vita huset förstör vårt rykte!

Stockholm 2017-06-26
PR och marknadsföring riskerar att få ett sämre rykte, och det är Donald Trumps fel. Det kanske låter som ett drastiskt påstående, men faktum är att Vita husets påhittade nyheter och felaktiga fakta undergräver ryktet för alla PR-proffs överallt. Vita husets PR-ansvariga är med största sannolikhet världens mest publika kommunikatörer. Problemet är att dessa idag inte bara slirar lite på sanningen, utan de är helt enkelt charlataner.

Men påverkar det Visa huset gör verkligen företag och andra organisationer som vill använda PR i Sverige för nå ut med sitt budskap? Kan det till och med påverka hur väl en PR-byrå i Stockholm fungerar?

Svaret är ja, eftersom förtroendet för vår verksamhet undergrävs. Det har så klart alltid funnits de som tror all marknadsföring är lurendrejeri, men vi som arbetar i branschen vet att verkligheten ser annorlunda ut. Jag har faktiskt aldrig råkat på någon PR-konsult som hittar på något över huvud taget. Visst förstärks fördelarna med det vi kommunicerar, men frågan ”kan vi verkligen stå för det vi säger?” är mycket, mycket vanlig inom PR. Vi vet att det vi påstår granskas. Vi agerar därefter.

Tyvärr så sprider Vita husets uppenbara och taffliga propaganda ett dåligt rykte som drabbar alla som arbetar med att marknadsföra något, vad som helst. Alldeles särskilt drabbar det oss som arbetar med PR och sociala medier, eftersom det är de kanaler som även Vita huset jobbar med. Effekten blir ett ökat misstroende för alla som vill förmedla ett budskap. Samhällets hela informationsflöde undergrävs i förlängningen.

Så sommarens blogginlägg från PR-byrån är tyvärr negativt. Och avslutas med en uppmaning till alla som kommunicerar att tänka efter lite extra, för tyvärr kommer allt ni kommunicerar att granskas mer än vad som är rimligt. Detta är den naturliga följden av ett ökat misstroende.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv