Öka försäljningen med digital kommunikation och PR

Stockholm 2017-05-31

Ibland kan en PR-byrå lyckas så bra med sina kunders sociala medier att det verkar som att hela Sverige pratar om våra kunder. Eller så får vi till en riktig drömpublicering, kanske en artikel som prisar ett företags produkter i någon av de största medierna. Men hur vet vi att detta får försäljningen att öka?

Trots att vi får tillgång till allt mer data så är det en utmaning att veta var försäljningen kommer från. Visst driver sociala medier kännedomen och engagemang, och social selling är viktigt för B2B eller större konsumentköp. Absolut är det så att publicitet i stora medier driver mycket trafik till företagets mediekanaler och webbplats.

Så om målet är att öka synligheten är det inte svårt att mäta framgång. Såväl digital kommunikation som PR brukar dessutom vara bra metoder för att uppnå detta och att motivera kostnaden utifrån synlighet borde kanske egentligen räcka.

Men om det är försäljningen som ska mätas så är det inte så enkelt att visa vad som orsakade vad. Visst går det att få fram leads genom bra kommunikation, men idag handlar försäljning om så mycket mer. Säljprocessen för dyrare produkter, såväl till konsumenter som B2B, pågår ofta under lång tid och en stor del av den sker utan att någon utanför köparens allra snävaste grupp får veta något.

Digital kommunikation och PR kan vara till hjälp i flera olika delar av säljprocessen, men trots alla påståenden vi ser därute så är social selling svårt att räkna hem. I alla fall om vi enbart utgår från de fåtal fall där en köpare skriver ”nu tänker jag köpa” på Facebook eller genom att tracka en person till e-handelsidan.

Detta gör att PR och sociala medier främst ska ses som marknadsföringsverktyg som påverkar långsiktigt. Men samtidigt ska en PR-byrå alltid kunna svara på hur det de gör just nu är tänkt att påverka försäljningen.  

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv