Vad är det mest positiva PR kan göra för ett varumärke?

Stockholm 2017-03-17

Skapa en känsla av att vara
speciell. Där har du svaret.

PR är ett effektivt sätt att förmedla känslan av och argument för att en produkt eller ett varumärke är alldeles speciellt bra. Dessutom, om det sker via traditionella medier, med en journalist som genom sin underskrift signalerar att argumenten stämmer.

Vi vill ju köpa en produkt när vi uppfattar funktionerna som speciella, eller också är det känslorna den väcker eller till och med för att du tror den ska förändra ditt liv.  Funktioner är ett exempel på något som i och för sig kan beskrivas genom ett produktblad, men de kan göras särskilt levande om du även visar hur smarta de är, hur mycket de underlättar, hur långt före alla andra du är när du köper dem.

Allt det här är sådant som annonser ofta berättar – men där övertygar de inte. Därför att avsändaren saknar trovärdighet. Sådan trovärdighet finns i stället i medierna och även i sociala medier i viss utsträckning. I det senare fallet är det dock inte journalister och experter utan andra konsumenter som står för trovärdigheten. Andra som är som jag köper det här, och då kan jag också göra det.

Vad är motsatsen då? Jo, ett exempel på ett tillfälle när PR faktiskt inte fungerar särskilt bra är när det handlar om att försöka sälja en produkt som inte har någon särskild fördel. Den är som alla andra bara. För allt kanske går att sälja med mördande reklam, men definitivt inte med mördande PR. Vem gör en tumme upp på sociala medier för Colgate, när skillnaderna mot Pepsodent inte verkar spela någon roll?

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv