Kan dålig PR vara bra för varumärket?

Stockholm 2016-11-30

Är all PR bra PR? Nej, säkert inte. Men det är möjligt att en produkt kan associeras med olika negativa värden - och ändå få en ökad försäljning. Orsaken är att det finns negativa värden som vi tror är nödvändiga för att åstadkomma det som vi verkligen vill ha.

Ett exempel är resor där strapatser ingår som en del i resan. Dessa gör antagligen att upplevelsen känns mer genuin och det jobbiga blir ett sätt att få en större upplevelse.

Och ett annat exempel är löpartävlingar, där det inte längre är tillräckligt ansträngande att springa ett maraton utan trenden är att antingen springa ännu längre, alltså ett ultramaraton, eller att möta olika former av hinder under vägen.

Ett tredje exempel är läkemedel, där det visat sig att piller som ser konstiga eller rent otäcka ut i själva verket fungerar bättre. De ökar förväntningarna och därmed effekten, eller i alla fall placeboeffekten.

Marknadsförare har så klart länge använt den här kunskapen för sin PR och för att öka försäljningen av alla kategorier av produkter. Enligt blindtester tycker de flesta att Red Bull smakar illa, sämre än andra drycker. Det skulle vara enkelt att ge den en bättre smak, men då skulle vi kanske inte längre tro att drycken gör oss piggare. Då skulle den sälja sämre.

Det finns andra sätt som vanligtvis negativa aspekter av marknadsföringen kan leda till något bra. Ta till exempel den undersökning som kom fram till att en negativ bokrecension i New York Times ledde till ökad försäljning – under förutsättning att författaren var okänd sedan tidigare. Samtidigt kom man fram till att ett välkänt varumärke, eller i det här fallet författare, som fick en negativ recension också såg en minskad bokförsäljning. Det här handlar så klart om att New York Times har ett stort genomslag och recensionen ledde till att den okända boken och författaren uppmärksammades mycket bredare än den annars gjorts. Kännedom var viktigare än bedömningen av produkten, helt enkelt.

Så sammanfattningsvis kan dålig PR ibland vara bra PR, men huvudregeln gäller fortfarande: Dålig publicitet är inte bra, och positiv publicitet kan rädda dem som i ett senare skede råkar ut för kritik.
Som ett experiment: Vad förknippar du med Vattenfall och vad förknippar du med Telia? I det första exemplet gissar jag att du tänkte ”smutsig kol” eller kanske ”förlustaffärer”, vilket beror på att de inte stod för något särskilt - tills de hamnade i skottgluggen. I fråga om Telia tror jag att de flesta inte i första hand tänker ”skumma affärer i Centralasien” utan i stället går associationerna mer mot telefonabonnemang. Vilket med största sannolikhet har att göra med att de har ett varumärke som är väl inarbetat.

Ett bättre slagord att upprepa är: Bra PR är alltid bra PR. 

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv