Vad händer i sociala medier?

Stockholm 2016-10-31

Bra PR handlar mycket om vad vi gör i sociala medier. Men utvecklingen i sociala medier går fort, och ibland sprids åsikter som ”Twitter dör!” eller ”Unga använder inte Facebook längre!”

Som motvikt mot det där kan ISS senaste statistik om hur sociala medier används i Sverige funka bra.

Det visar sig där att Facebook fortfarande är det mest populära mediet, och användningen ökar fortfarande i samtliga åldersgrupper över 16 år. Så visst, om målgruppen är barn och tonåringar så ser ökningen för Snapchat intressant ut. Bland de som är 16-25 år är det däremot 94 procent av befolkningen som använder Facebook.

Twitter tappar mycket riktigt, men fortfarande är det en viktig kanal för politik och samhällsfrågor. Det är ändå intressant att det faktiskt är första gången som någon av de större kanalerna backar över huvud taget.

Efter Facebook, som idag används regelbundet av 71 procent av svenskarna, så är det Instagram som är mest populärt (44 %) och därefter LinkedIn (26 %) och Snapchat (25 %).

PR verkar med andra ord även i fortsättningen få öka fokusen på sociala medier.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv