Går det vända en negativ bild så den blir positiv?

Stockholm 2016-09-30

PR går ut på att skapa en positiv bild av ett företag, organisation eller person. Men ibland är det svårt nog att se till att varumärket ens uppfattas hyfsat neutralt. Många förvärrar dessutom situationen genom att de använder fel metoder i sin kommunikation.

Dessutom kan tyvärr vilket varumärke som helst börja uppfattas negativt. Visst kan det handla om att man gjort något dåligt och borde vetat bättre, men ibland är det nog bara otur som gör att strålkastarljuset råkar hamna just där det hamnar.

Ryggmärgsreflexen är ofta att förneka och argumentera emot. Problemet är att detta ger motsatt effekt, det vill säga att den negativa och kanske helt felaktiga bilden förstärks ännu mer. Just repetitionen av associationen, till exempel mellan en snabbmatskedja och övervikt, gör att den uppfattas som mer sann.

Därför ska snabbmatskedjan inte gå ut och säga något i stil med ”vår mat orsakar minsann inte övervikt”, förutom att de så klart ska svara på direkta frågor och ha information på sin hemsida för de som undrar.

Vilka PR-metoder kan då i stället skapa en mer positiv bild av ett varumärke på dekis? Framför allt ska man kommunicera om det man vill varumärket faktiskt ska associeras med. Det går inte att radera bilden av att Telia har skumma affärer i diktaturer och att Volkswagen fuskar med bränsleförbrukningen, men man kan se till att dessa varumärken också associeras med positiva saker. Upprepas det tillräckligt ofta så är det sådant målgruppen tänker på när de tänker varumärket.

IKEA hade till exempel fördelen att uppfattas mycket positivt redan innan Kamprads ungdomliga nazistvurm uppdagades. Med hjälp av de positiva associationer som var etablerade kunde IKEA koncentrera sig på att försöka minimera skadan. Genom de klassiska PR-verktygen: Ge tydliga svar från början och visa hur man ska göra för att det inte upprepas. Förtroendet för IKEA fanns där redan och därför trodde många att företaget i grund och botten var reko.

Men så här snyggt går det inte alltid till. När en PR-byrå blir kontaktad är det tyvärr ofta för sent. Kommunikationsansvariga känner att fel bild har satt sig, kanske i samband med ett granskande reportage eller bara genom att fokus om och om igen hamnar på fel aspekter – inte de som man vill kommunicera.  Den felaktiga bilden har alltså redan blivit etablerad. Då är det inte bara svårare, inte bara dubbelt så svårt, utan flera gånger så svårt att ändra den som om man börjat med en mer neutral situation.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv