Hur Pokémon Go kan bli bra PR

Stockholm 2016-08-31

Hur kan ett varumärke haka på en framgångshistoria som Pokémon Go och använda den för sin PR? Vi har sett exempel på hur det kan gå till, som att Comhem i Stockholm satt upp ett gratis trådlöst nätverk och mobilladdare vid ett Pokestop där många spelare samlas. Caféer och butiker som finns nära Pokestops har gett Pokemonspelare särskilda erbjudanden.

Samtidigt som det går att tänka sig många kreativa idéer, så är nog den viktigaste lärdomen från det som hänt att det gäller att vara snabb att hänga med när en PR-möjlighet uppstår. Nu är det kanske redan för sent att göra Pokémon Go till en PR-framgång. Den explosionsartade tillväxten som satte igång vid lanseringen - eller redan före lanseringen i Sverige faktiskt - är nog redan förbi. Nu finns det bara stagnation kvar. 

Men en ny app som bygger på augmented reality kommer säkert snart, eller så utvecklas Pokémon Go i en ny version som lockar ännu fler! En social dimension i appen skulle till exempel göra den mer hållbar. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv