PR räddar marknadsföringen från reklamblockerarna

Stockholm

Idag är marknadsförare av goda skäl rädda för reklamblockerare. Deras dyra reklamkampanj sorteras bort innan den ens visats, och hur ska de då synas för målgruppen? Lösningen är PR.

Egentligen kanske marknadsförare snarare borde vara nöjda. Reklamblockerare används sannolikt av de som ser reklamen som mindre användbar eller direkt störande. I många fall är detta inte målgruppen.

I stället skulle marknadsförare kunna tänka att marknadsföringen måste bli ännu mer relevant. Ingen blockerar det som är relevant.

Relevanta budskap förmedlas dock sällan genom reklam, utan snarare genom redaktionellt material. Det är därför PR som är räddningen för den reklamblockerade marknadsföraren. Den enda marknadsföringen som verkligen når fram är det innehåll som faktiskt är intressant för målgruppen. Bara det intressanta når in i en bra tidning. Trovärdigheten i det redaktionella innehållet gör det extra intressant.

Läsaren är också en vinnare. Reklamblockerarna är ett svar på att medierna lagt in för många annonser som stör läsandet. Medierna tvingas nu snygga till sina webbplatser så att deras texter hamnar i centrum igen – inte reklamen.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv