Därför är PR-byråer bra på native advertising

Stockholm 2015-12-07

Content har blivit en allt större del av vad PR-byråerna gör. Integrerat med medierelationer, sociala medier och webb blir PR mer effektivt. Senaste åren har även native advertising börjat smyga sig in på PR-byråer, säkert eftersom vårt arbetssätt funkar bra i det här sammanhanget.

För att native advertising ska lyckas ska den berätta en historia som passar avsändaren, men det är också viktigt att storyn passar med artiklarna som publiceras runt omkring. Känns ämnet och tilltalet relevant för besökarna på sidan? En native som talar till publiken på det sätt som de är vana vid på just det nätmediet kommer bli läst, uppskattad och delad.

De som är experter på detta är de som skriver för webbplatsen, det vill säga journalister. Man kan också säga att en native ad ska vara lika redaktionell som journalisternas artiklar, och därför kallas native advertising ibland också redaktionell annonsering.

Den redaktionella vinkeln och tonen är förstås just det som PR-byråer oftast försöker skapa i allt sitt material. När vi sätter ihop våra pressmeddelanden eller debattartiklar eftersträvar vi att låta som en journalist – fast med vår kunds intressen i åtanke. Därför är PR-byråer bra på native ads. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv