Vad gör företags krisplanering till en framgång?

Stockholm 2015-11-16

Företags PR-byråer blir allt viktigare för krisplaneringen. Till stor del på grund av att en kris allt oftare tar fart i sociala medier eller efter en artikel i media. Följderna syns snabbt och på oväntade sätt, och behöver bemötas av PR-specialister. Vilka faktorer gör att vissa företag lyckas så väl i fråga om kriser?

De som lyckas bäst är självklart de som aldrig hamnade i en kris från början. När företaget redan befinner sig mitt i stormen finns det visserligen beprövade metoder men de lindrar snarare än löser problemet. Bättre då att använda de verktyg som finns att tillgå för att se till att en kris aldrig blir av. Här är PR-byråns rekommendation:

1. Tänk igenom vilka kriser som kan uppstå för just ert företag – men gör det med hjälp utifrån.
De enklaste kriserna att hantera har företag ofta planerat för, som till exempel en brand eller fel på en produkt. Det finns dock betydligt svårare kriser, och de har gemensamt att de är svåra att förutspå av någon som är stöpt i företagets och branschens kultur. Ta som exempel en generell förtroendekris av den typ som Volkswagen går igenom nu och som har sitt ursprung i att såväl företaget som branschen har en kultur som kan beskrivas som att ”alla gör det”. Eller SCA, som missade att jaktresor med bara manliga deltagare inte känns alldeles modernt nu för tiden. Det man måste komma ihåg är att det som är normalt i en bransch inte nödvändigtvis är normalt för kunder och allmänhet.  Ett viktigt råd är därför att ta in extern kompetens som kan se på verksamheten från ett annat perspektiv.

2. Tydliggör vad ni står för, och inte bara vad ni vill stå för.
Alla företag med självbeaktning har dokument där det förklaras vad de står för och vad de ger sina kunder för värden. Men om ett företag säger att deras produkter ”främjar hälsan” låter det inte bara fånigt utan öppnar dessutom för kritik om de i själva verket fokuserar på sötad läsk. Kallar de den dessutom för ”hälsojuice” blir problemet kanske uppenbart?

Ännu värre blir det i fråga om verkligt viktiga värden, som exempelvis mänskliga rättigheter. Problemet uppstår när ett företag som Telia också hävdar att de står för sådana värden, samtidigt som de har välkända problem med just mänskliga rättigheter i sina dotterbolag i Centralasien. Idag finns det krav från såväl många ägare som allmänhet som innebär att företag måste stå upp för sådana viktiga värden, och de måste även se till att deras verksamhet faktiskt lever upp till dem om de ska undvika kritik.

3. Se till att ni har kommunikationskanaler på plats.
Det går enklare att bemöta kritik om man redan har en färdig kanal som är upparbetad. Det behövs kontakter med journalister som vet vilka ni är, och ni behöver vara närvarande på sociala medier och andra kanaler där ni kan svara direkt, utan filter. Då kan ni minska ryktesspridningen.

4. Förbered medarbetare och talespersoner.
Medieträning för företagets vd och andra nyckelpersoner är det mest självklara. Men det måste också vara personer som har tid att svara. Dessutom behövs det även personer som kan svara på sociala medier och era andra kanaler. Förvånansvärt många kriser förvärras av att företagen har en komplicerad intern process för godkännande av allt som ska läggas ut på webbsidan och sociala medier. Det är det som gör att betrodda talespersoner som kan agera på egen hand blir så viktigt.

5. Krisplanering är inte ett arbete som sker från A till Ö, utan efter hand och kontinuerligt.
Från en månad till en annan kan såväl era nyckelpersoner som era kommunikationskanaler förändras – och allra viktigast är att de ämnen som det talas om nästan säkert har ändrats. Det gäller alltså att se över er planering. För att det här ska fungera i praktiken behövs det personer som är ansvariga för frågan. Annars riskerar krisplaneringen att försvinna bland den dagliga verksamheten och bli en av de där uppgifterna som sköts bara när någon råkar komma att tänka på den.

Ett sätt att lösa detta är att ge ett uppdrag till sin PR-byrå: Se till att vår krisplanering är ständigt uppdaterad. Sedan lägger PR-byrån upp en plan med ett antal kontaktpunkter och revideringar per år. Eftersom byrån behöver visa att de faktiskt genomfört detta för att få fakturera så kan ni därefter vara säkra på att det blir gjort!

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv