Varför satsar många företag på att ha sin egen redaktion? 

De senaste åren har det blivit allt vanligare att företag har sin egen redaktion, ofta med hjälp av en PR-byrå. Det är inte bara företagsbloggen och nyhetsbrevet som fått ett uppsving utan exempel som Handelsbankens nät-tv EFN visar att många har en hög ambitionsnivå och använder en rad kanaler parallellt för att få igenom sitt PR-budskap. Men vad kan man egentligen vinna på att ha en redaktion?

1. Det går att bygga engagemang hos kunderna och möjliga kunder genom att producera ett material som är trovärdigt och som ger något till kunden.

2. Det enda sättet att vara stor i kanaler som Facebook, Instagram, LinkedIn är att förtjäna sin plats, genom att producera material som tilltalar många. Det duger inte att lägga ut ett trist säljmaterial.

3. Googleträffar är viktiga för många företag. Google premierar att man producerar mycket eget material, och då behövs det medarbetare eller PR-konsulter som producerar.

Ett råd är att alltid ha ett mål med att ha en egen redaktion. Det är annars allt för enkelt att bara haka på en ny trend.

Företag ska redan från början vara klara över om det är fördjupad relation och engagemang hos kunder, lead generation eller kanske kännedom hos en ny målgrupp som är det viktigaste målet att nå.

Det strategiska tänket behöver alltså komma först, och redan där kan en PR-byrå hjälpa till. Vi känner också till en hel del om goda exempel – och om de dåliga.  

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv