Bygg relationer genom att dela med er av er expertis

Tror du PR handlar om bara skapa uppmärksamhet? Fel. Det som skiljer PR från mycket annan marknadsföring är att PR går vidare från uppmärksamhet till att bygga relationer. Nyckeln för företag som vill lyckas med detta är att dela med sig av det de är bra på.

Hur kan en PR-byrå hjälpa till med att bygga relationer? Jo, genom att formulera vad det är som företaget faktiskt kan kunderna och medierna tycker är intressant av det som företaget känner till och kan prata om. Utgångspunkten ska alltså vara företags egen expertis, och PR-konsultens jobb blir sedan att plocka fram informationen och formulera den.

Det är förresten också det här som är skälet till att PR-konsulter som berättar om vad de gillar med sitt jobb brukar säga så här: Det roligaste med att jobba på en PR-byrå är att jag får lära mig massor om ett så smalt område som miljövänligt byggande/kosttillskott/IT-säkerhet/barnmat/lastbilar - eller vad det nu är som PR-konsulten i fråga råkat jobba med. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv