Vad gör PR värdefullt för företag?

 
Stockholm 2015-05-22

Vad gör PR oumbärligt för företag? På en PR-byrå vill man förstås gärna tro att det är självklart varför PR är värdefullt.

Men samtidigt så är nog inte ens alla kommunikation- och marknadschefer är säkra på vad som är fördelarna med PR i jämförelse med annan marknadsföring. Därför kommer här vår förklaring till vad som gör att PR är en oumbärlig del av marknadsmixen.

1. PR utgår från målgruppens intressen och behov

Vi arbetar till stor del med det som kallas förtjänade kanaler, alltså kanaler där vi förtjänar platsen genom att materialet vi producerar är intressant och övertygar en redaktör om att det platsar i kanalen. Vi kan alltså inte köpa vår plats i kanalen, som med reklam. Visst jobbar vi också med företags egna kanaler, som webb och sociala medier, och en del bloggar balanserar på gränsen till att vara betalda kanaler. Men ursprunget till våra idéer finns alltid i vad som intresserar målgruppen. Vårt material förtjänar sin plats.

2. PR är trovärdigt

Medier är väldigt noga med sin trovärdighet. De allra flesta journalister vill verkligen, verkligen kunna stå för det de skriver. Det gör också att det är väldigt svårt för dem att skriva att en produkt är ”unik” och att ett företag är ”ledande”, eftersom det är svårt för journalister att faktiskt veta om det är sant. Och även om det är sant så låter det partiskt. Den där typen av saker har en PR-konsult i ryggmärgen, och därför ser vi till att det material vi skickar ut är väldigt trovärdigt. Annars får vi inga resultat.

3. PR är historier som griper tag

Det är skillnad på att berätta produktfördelar och att bygga en historia. Det behövs något som ger en självklar rubrik, men också en övergripande story som visar hur ett företag, en produkt, en företeelse passar in i den större bilden: Hur passar den in i individens behov och samhällets riktning? Det är här PR-byrån får jobba som hårdast, för det är lätt att få in en enstaka story i tidningen, men svårare att skapa en trend.

4. PR påverkar

Vi har själva sett hur vi lanserat en ny diet som sedan anammades av 19 % av svenskarna, enligt en Demoskopundersökning. Det är svårt att se en motsvarande effekt från någon annan typ av marknadsföring – särskilt som vår budget var rätt blygsam. Men en sådan effekt får vi ärligt talat inte av alla våra kampanjer. Däremot har vi bra koll på varför just den där dietkampanjen lyckades, och det är inget som vi håller hemligt. Utmana oss, så berättar vi gärna om hur vilket företag som helst kan nå lika långt.

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv