PR-byråer blir allt bättre på att hitta målgruppen

Stockholm 2015-02-26

PR-byråer har levt på sin förmåga att övertyga med hjälp av mediernas trovärdighet och kanske inte lika mycket på att rikta budskapet till exakt rätt målgrupp. Så länge annonser funnits på papper så har annonser i stort sett haft samma problem, men digital marknadsföring är både bättre på att rikta och på att automatisera. Frågan är om PR också blir mer riktad?

Svaret är ja, och beror på två saker:


1. PR sprider sig allt mer utanför traditionella medier, och tar med sig sin förmåga att övertyga.

Idag arbetar PR-byråer lika mycket med företags egna kanaler, som webb, sociala medier, event och nyhetsbrev. Där går det lättare att hitta rätt målgrupp.Det som PR har som fördel gentemot andra sorters kommunikationsbyråer är att PR-konsulter övat upp sin förmåga att hitta rätt argument. När du regelbundet möter kritiska journalister så uppstår en helt annan nivå på källkritiken än vad en copy kan hantera. En bra PR-konsult är någon som är riktigt allmänbildad och som kan researcha på allvar.

Många jobbar idag med den egna organisationen och vill exempelvis gärna att medarbetarna delar på sociala medier, och över huvud taget blir ambassadörer för företaget. Men då krävs det också att de vet hur de ska prata. Annars finns det en stor risk att de inte är trovärdiga. Även här har PR-byråer en möjlighet, att utbilda internt.


2. Medierna blir allt bättre på att hitta målgruppen, och då följer PR med

Trenden är att det finns medier om allt fler ämnen och som täcker varenda nisch du kan tänka dig. I och med att dagstidningarnas läsplatteversioner och tjänster som Readly och Ztory får allt större spridning så kan även pappersmedierna minska de stora kostnader som hade att göra med just pappret och distributionen.

Framöver blir medierna bättre på att följa läsarna och anpassa sitt utbud efter vad de visat intresse för tidigare. Varför visa sportnyheter för någon som bara vill läsa om utrikes eller tvärtom? När medierna blir mer effektiva på att hitta till målgruppen – då följer PR med på köpet.

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv