PR för 2015: Vad är årets största trender?

Stockholm 2015-01-12

PR förändras snabbt, och de senaste åren har nästan all förändring handlat om sociala medier. De PR-byråer och marknadsförare som arbetar med B2B har varit undantaget. Är 2015 året då detta ändras och den sociala revolutionen når PR för B2B? Här är Agera PR:s trendspaningar: 

1. Sociala medier blir bättre, men inte större
Tvärt emot vad många tror så ser vi att sociala medier inte blir särskilt mycket mer omfattande än de redan är. Under 2015 ser vi inte heller några nya sociala kanaler. Däremot får vi säkert se nya och från ett PR-perspektiv intressanta funktioner hos de redan etablerade kanalerna.

Inom B2B fortsätter LinkedIn sitt segertåg och utvecklar sin plattform, vilket kommer göra den ännu mer dominerande. I övrigt så är det fortfarande mest YouTube som är intressant för B2B-företag, men även Slideshare och Twitter. 

2. Företag startar egna redaktioner
Eller ber sina PR-byråer att göra det. Allt fler företag upptäcker att de kan få ett stort och välriktat genomslag med sitt eget content, såväl i sociala medier som genom egna nyhetsbrev (som vi trodde dog, men som återkommer som ett starkt PR-verktyg), egen blogg och podcasts. 2015 kanske också blir året då videocasts får sitt genombrott? Hur som helst så blir content marketing ännu viktigare under 2015.

Företags egna redaktioner kan skriva om det som verkligen är intressant för målgrupperna, vilket stressade journalister alltför sällan har möjlighet att göra. I takt med att tidningsredaktionerna bantas får allt färre journalister möjlighet att specialisera sig och bli verkligt duktiga på en bransch. Då öppnas möjligheterna för företag att bli de verkligt initierade branschmedierna. 

3. Alla drabbas av kriser
Förr var en kris något ovanligt, som en större brand eller olycka. Idag kan allt från en kundservicemedarbetare med en dålig dag till hackare i Nordkorea orsaka mindre eller större kriser för företag.

IT-kriserna verkar exempelvis öka för varje år, och utvecklas också ofta till PR-kriser. Risker finns överallt, i form av dåliga användarrecensioner, negativa artiklar om anställningsvillkor eller produktion i länder med tveksamma regimer och ett korrupt affärsliv. Blir det inte ett avslöjande som slås upp i större medier, så blir det åtminstone kritik i sociala medier som når stora delar av kunderna. Googlesökningar kommer se dåliga ut för lång framtid.

Det aktiva kommunikationsarbetet och inte minst budskapet fortsätter vara viktiga metoder att förebygga och förhindra kriser. Kunskapen behöver finnas allt längre ut i organisationerna, vilket gör att internutbildningar blir viktigare, till exempel för kundtjänst, receptionister och säljare. 

4. Digitalt är där allt börjar
Är det fortfarande 2015 verkligen nödvändigt att säga att digitala medier är viktigast? Ja, för inte minst inom B2B har pappret levt vidare - och även i fråga om dagstidningarna är det i någorlunda form. 

Men för varje år försvagas papperstidningarna och 2015 kan till sist bli året då vi ser vändningen. Under hösten valde tidningshuset IDG att lägga ner en rad konsumentpapperstidningar och koncentrera sig på de digitala versionerna. Men B2B-tidningarna fick vara kvar. Frågan är hur länge? 

Mobilt och alla slags skärmar blir succesivt allt viktigare även inom B2B. Medarbetarnas mobiler används som en självklar del av jobbet. Notifieringar följer dem överallt. Digitalt är det vi tänker först på, och sedan kanske det blir tid över för pappersversionerna... 

5. Högst upp i sökresultaten med bättre content
Förra året var ett år då sökmotorsoptimeringen blev ännu svårare, bland annat genom att Google tog bort ännu fler av de tekniska genvägar till bra placeringar som för några år sedan var viktiga. Det finns numera inga genvägar längre utan det är enbart de företag som arbetar med sitt eget content som kommer kunna synas i sökresultaten.

Tänk bara på detta: Det är omöjligt för företag att slå Wikipedia för sökningar av en typ av produkter, som t.ex. "brödrost" eller "affärssystem". Efter Wikipedia kommer vanligen en artikel från en branschtidning eller dagstidning, och först därefter kommer en träff från ett företag.

Det är också precis det som borde vara målet under 2015: Placera bra content från ett företag i branschen på sida 1 på Google. Minst lika viktigt är sedan att locka till engagemang hos en målgrupp som genom sin sökning redan visat intresse för rätt kategori av produkt. 



 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv