Mer PR när trovärdigheten avgör köpbesluten 

Stockholm 2014-08-29

PR-byråer märker sedan flera år av trenden att rekommendationer av produkter fått ett ökat inflytande över köpbesluten. Inte minst ser vi det i ett ökat intresse för PR och att PR behöver samverka med sökmotorsoptimering och Content Marketing. Rekommendationernas inflytande handlar till stor del om att användarrecensensioner, Facebooklänkar, bloggare, foruminlägg och Wikipedia blivit allt viktigare. Det dessa kanaler har gemensamt är deras trovärdighet. Att rekommendationstrenden verkligen är viktig är uppenbart i fråga om till exempel val av hotell, vin eller en ny kamera. Men hur påverkar detta egentligen företags kommunikation?  

Så här genomgripande kommunikativa förändringar ser vi:
- Ju mer köparen styrs av andra människors rekommendationer, desto mindre viktigt är varumärket. Den övergripande attityden till företaget trumfas helt enkelt av vad andra människor tycker om produkten. Detta gör det också lättare för nykomlingar att komma in på marknaden.
- De företag som agerar på marknader där rekommendationer är viktiga kommer se mindre trogna konsumenter. Det här gör att det blir allt viktigare att följa trender och även att ha många olika produkter att välja bland i motsats till att sätta allt på ett kort. Annars kan dåliga recensioner av en produkt sänka hela företaget.
- Traditionell annonsering blir meningslös när rekommendationer styr, eftersom trovärdigheten för annonser är för låg. PR fungerar däremot som vanligt och även Content Marketing kan fungera, så länge den utformas på ett sätt som gör den användbar för konsumenten.

En sak att komma ihåg är också att marknadsföring av traditionellt slag fortfarande fungerar bra för produktkategorier som inte engagerar konsumenter i någon större utsträckning. Väldigt få människor frågar sina Facebookvänner vilken tandkräm de ska välja, och därför kan till exempel marknadsföring i butik bli avgörande.

Så det övergripande rådet från PR-byrån är att det blivit ännu viktigare med en analys av målgruppen utifrån perspektivet: Vad påverkar målgruppen? För en del människor är det möjligt att en rekommendation av en ny sorts glass på Facebook både är något som de är intresserade av och som kan få dem att prova den. Andra är inte alls intresserade. Vissa grupper läser väldigt ofta användarrecensioner eller forum, medan andra knappt behärskar internet.

Slutsatsen är därför att trovärdighet blivit ännu viktigare, eftersom det inte längre finns någon brist på trovärdiga källor – och då väljer konsumenten ofta bort annonser och andra partsinlagor. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv