Effektiv kommunikation bygger på förtroende

Stockholm 2014-03-31

En undersökning som nyligen genomfördes av Nielsen bekräftar det som PR-byråer alltid tjatat om: För att varumärken ska kunna kommunicera effektivt behöver de vara trovärdiga. Det blir de genom oberoende bedömningar, som till exempel kan komma från journalister.

Kort visar undersökningen att konsumenters attityder och köpbeslut ofta är starkt påverkade av uttalanden av personer som de uppfattar som kunniga och oberoende. Det handlar om expertis som konsumenten verkligen känner att de litar på, vilket i praktiken är något som återfinns i första hand i journalistiskt material.

Denna expertis jämfördes i undersökningen med två andra former av marknadsföring: Dels material där avsändaren är varumärket (t.ex. reklam eller den egna webbplatsen och bloggen) och dels användarrecensioner. Ingen av dessa kategorier nådde dock alls samma påverkan.

Några ur ett PR-perspektiv intressanta resultat som visar styrkan hos rekommendationer från trovärdiga avsändare:
- 85% av konsumenterna uppger att de aktivt söker trovärdigt expertmaterial, t.ex. artiklar och recensioner, när de funderar över ett köp.
- 69% läser produktrecensioner skrivna av experter innan de köper något
- 67% höll med om att en rekommendation från en oberoende, trovärdig källa gör det mer troligt att de köper en produkt

Intressant är att undersökningen tar upp alla steg i köpprocessen: 1. Kännedom om varumärket och produkten, 2. Positiv inställning till varumärket och produkten och 3. Köpbeslut. Detta gör att undersökningen till exempel kan visa att för att skapa en positiv inställning till produkten och varumärket så var det 50 procent mer effektivt att använda det oberoende materialet än annonser, och 20 procent större effekt än med användarrecensioner.

Men företagen hade också själva en del trovärdighet! Det visar sig nämligen att när det gäller produkter där specifikationerna är viktiga, som t.ex. i fråga om kameror, så var företagens egen information effektiv. Sannolikt tyckte konsumenterna att företagets löfte om 20 megapixlar var trovärdigt och inte i verkligheten betyder 5 megapixlar.

Just den här undersökningen handlade om konsumentprodukter, främst sällanköpsvaror som till exempel mobiltelefon, bilar, torktumlare och videospel. Men många resultat skulle sannolikt stå sig för en rad andra produkter.

Slutsatsen är uppenbar: PR kan vara mycket effektivt.

Rekommendationerna från PR-byrån blir därför:
- Använd tredjepartsverifikationer som en väg att bygga trovärdighet för varumärket och produkten.
- Använd sociala medier och den egna webbplatsen och bloggen för att visa fakta, och för att engagera de konsumenter som redan har en positiv inställning.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv