Vad skriver affärsmedier om egentligen?

Dagens Industri är den tidning som flest företag vill synas i. Det är något som vi på PR-byrån törs påstå efter många möten med företagsledare, och då drömpubliciteten ofta är något vi diskuterar.

Men vad gör egentligen att Dagens Industri intresserar sig för ett företag? Det är lätt att ha åsikter om det, men på Agera PR bestämde vi oss i stället för att kolla hur det faktiskt ligger till.

Så, baserat på artiklarna i ett nummer från månadsskiftet november/december 2013 så kunde vi konstatera: 
- Ibland hör vi att DI mest handlar om börsen. Eftersom 25 av 44 artiklar i tidningen handlade om börsnoterade företag eller om investerare så kan vi konstatera: Det ligger något i det. 
- Av de företag som förekom i tidningen, men som inte var börsnoterade, var det flera som producerar produkter som främst är intressanta för läsarna som privatpersoner. Som till exempel artiklar om böcker och dess förlag och ett auktionsverks senaste auktion. 
- Av de företag som inte passade in i ovanstående kategorier så var det ytterligare ett par artiklar som sannolikt inte kommit till genom att företaget aktivt arbetat för att få publicitet. Exempelvis en artikel om hur ett större företag fått kritik av en myndighet.

Det som kvarstår är då fyra artiklar, av detta nummers totalt 44. Det är dessa fyra som är utrymmet som finns för företag som vill komma in i tidningen och nå läsarna som professionella och möjliga köpare. Hur gjorde de?

Jo, det handlar om ganska typiska tjänster för en PR-byrå:
- Ett företags vd undertecknar en debattartikel som handlar om en aktuell samhällsfråga, men som också handlar om det område som företaget verkar i.
- Ett företag har gjort en undersökning där de ställt frågor till företagsledare. Frågorna handlar om den typ av tjänster företaget säljer.
- Ett företag har en så intressant affärsidé och framgångsrik bakgrund att de profileras på sidan Entreprenör. 
- Ett företag har gått ut med en intern nyhet som är så pass omvälvande för företaget att den resulterar i en notis i tidningen.

För en PR-byrå är detta vardagen. Det som man kan ta med sig hem är att det finns så pass få möjligheter att komma in, och att detta innebär att kvaliteten på materialet som vi erbjuder tidningen behöver vara väldigt hög. 

Michael Falk
Agera PR

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv