Varför det inte behövs någon Facebookstrategi

Bråda dagar för PR-byråns strategirådgivare. Pinterest kommer på svenska. Facebook introducerade en ny, mer avancerad sökfunktion. Twitters videotjänst Vine blir allt mer något att räkna med.  YouTube förbättrar sina företagssidor. Med andra ord så har den senaste tiden varit rätt normal. Förändringstakten bland sociala medier visar inga tecken på att minska.

Alla dessa nya tjänster och kanaler kan säkert få kommunikations- och marknadschefer att känna en svettpärla växa i pannan. Det är ju nästan säkert att de är på väg att missa något.

I de kanaler jag själv konsumerar – som mest handlar om PR - så flödar råden om de nya funktionerna över. Ofta behövs det en helt ny strategi för att hantera den helt nya funktionen, får jag veta. Men det där, det är råd jag ignorerar.

Jag rekommenderar i och för sig alla att kasta ett öga på nya kanaler och på nya funktioner på de gamla. Eller låt hellre er PR-byrå hantera det, förresten. De har redan fått samma frågor om den nya kanalen från sina andra kunder.

Samtidigt är det oftast rätt lite som är genuint nytt med en ny funktion. Det är bara frågan om att hitta rätt taktik, utifrån den strategi som redan finns.

Det som behövs är en väl genomarbetad, men kanaloberoende strategi. Inte en ny strategi för varje kanal.

Så ta det lugnt nästa gång Facebook eller LinkedIn lanserar något nytt. Anpassa det ni redan har till det nya, kanske med hjälp av er PR-byrå. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv