Varför det inte behövs någon Facebookstrategi
Bråda dagar för PR-byråns strategirådgivare. Pinterest kommer på svenska. Facebook introducerade en ny, mer avancerad sökfunktion. Twitters videotjänst Vine blir allt mer något att räkna med. YouTube förbättrar sina företagssidor. Med andra ord så har den senaste tiden varit rätt normal. Förändringstakten bland sociala medier visar inga tecken på att minska.
Alla dessa nya tjänster och kanaler kan säkert få kommunikations- och marknadschefer att känna en svettpärla växa i pannan. Det är ju nästan säkert att de är på väg att missa något.
I de kanaler jag själv konsumerar – som mest handlar om PR - så flödar råden om de nya funktionerna över. Ofta behövs det en helt ny strategi för att hantera den helt nya funktionen, får jag veta. Men det där, det är råd jag ignorerar.
Jag rekommenderar i och för sig alla att kasta ett öga på nya kanaler och på nya funktioner på de gamla. Eller låt hellre er PR-byrå hantera det, förresten. De har redan fått samma frågor om den nya kanalen från sina andra kunder.
Samtidigt är det oftast rätt lite som är genuint nytt med en ny funktion. Det är bara frågan om att hitta rätt taktik, utifrån den strategi som redan finns.
Det som behövs är en väl genomarbetad, men kanaloberoende strategi. Inte en ny strategi för varje kanal.
Så ta det lugnt nästa gång Facebook eller LinkedIn lanserar något nytt. Anpassa det ni redan har till det nya, kanske med hjälp av er PR-byrå.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Argo » Agera gör PR för kraften i bär: ”Ja, den här kampanjen syns ju överallt just nu. Bra jobbat, tydligen :)”
-
HL » PR för 2015: Vad är årets största trender?: ”Kan till och med hävdas att en del sociala medier minskar. Twitter krymper i Sve..”
-
Hans W » Går det fortfarande arbeta med PR genom papperstidningar? : ”Hej, jag kommer aldrig släppa pappret! Det kommer en motrörelse mot utvecklingen..”
-
JohnK » Är det bra om vd blir företagets ansikte utåt?: ”Hej! De exempel du tar upp är säkert intressanta. Samtidigt tycker jag du kan ti..”
-
Sofia Lindberg » Vad skriver affärsmedier om egentligen?: ”Bra idé att faktiskt räkna och inte bara utgå från att vad det många säger stämm”