Hur kan PR förbättra placeringen i sökmotorer?

En PR-byrå kan vara det bästa alternativet för företag som letar efter en sökmotorskonsult för att få bättre resultat i sökmotorerna. För det är ofta PR-byråer som skapar företags allra bästa placeringar, genom att nyheter som publiceras på de största mediernas webbplatser får ett allt starkare genomslag i sökmotorerna. 

För inte så länge sedan var det vanligt att sökmotorskonsulter skapade hundratals artificiella länkar för att påverka sina kunders placeringar i sökmotorer. Enligt en konsult jag pratade med så fungerar det tydligen fortfarande för en del sökord – men inte för de där konkurrensen är stor. Så att köpa sig till en bra Googleplacering fungerar inte längre.

Det som numera betyder mest för placeringen i sökmotorer är i stället att Google värderar webbplatsen högt. Få webbplatser värderas högre än di.se, dn.se och aftonbladet.se. Det är här en PR-byrå kan hjälpa till.

För några år sedan gjorde PR-byråer mestadels anpassningar av pressmeddelanden så att de innehöll så många sökord som möjligt, och detta var ofta allt man tänkte på i fråga om sökmotorsoptimering. Redan då var detta vanskligt, eftersom innehållet ofta blev lidande när sökorden pressades in i texten.

Idag har en PR-byrå en mycket bättre tjänst att erbjuda. Högkvalitativt material som intresserar rätt redaktioner är helt enkelt oslagbart effektivt för att nå toppen på sökmotorerna med artiklar som möjliga kunder upplever som förtroendeingivande. Detta är inget som någon annan typ av sökmotorsoptimering klarar.

På Agera PR har vi nu många exempel på hur vi fått våra kunder att synas på förstasidan på Google på deras centrala sökord. Kontakta oss gärna för att höra mer.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv