PR-byråns 6 bästa strategier för att möta krisen

När medier börjar ställa kritiska frågor rekommenderar PR-byråer som vi en rad olika strategier. Det går ofta att kombinera flera av dem:

1. Be om ursäkt. Det här är ofta en bra taktik, som gör att ni visar att ni är öppna och lyssnar. Ni säger till exempel: ”Nu blev det tyvärr fel. Vi ber om ursäkt för det och hoppas ingen tog illa upp.” Kombinera ursäkten med att förklara hur samma sak inte ska inträffa igen.

2. Försvara och förklara. Ni säger till exempel: ”Vi var tvingade att fatta det här beslutet, därför att…” Använd tillfället för att visa hur ni eller era produkter kommer bli ännu bättre.

3. Attackera. Om ni fått kritik kan det ibland vara bra att gå till motattack. Men sällan om de som ni attackerar är grupper som inte uppenbart tjänar på att attackera er, som exempelvis era kunder eller journalister. Observera också att strategin är riskabel och kan leda till ännu mer kritik.

4. Ignorera. Mycket kritik försvinner när kritiken inte får något svar. En ensidig konflikt är helt enkelt inte intressant så särskilt länge. Men att ignorera utåt innebär inte att man ska ignorera internt, för då riskerar kritiken att komma tillbaka – men starkare.

5. Passa vidare. Ofta finns det många aktörer som är inblandade, och det är inte säkert att det är uppenbart var skulden ska hamna. Ibland kan det därför vara möjligt att passa vidare skulden till någon annan.

6. Utreda. Ni säger till exempel: ”Vi ska undersöka vad som inträffat och kommer sedan återkommer vi”. Detta är ett sätt skjuta upp problemet tills saker lugnat ner sig en aning. Det kan vara särskilt bra om faktiskt är oklart vad som är problemet eller om situationen börjar bli lite hetare än vad som verkar rimligt.

Så det är de olika strategierna. Det som är det verkligt svåra är dock att avgöra vilken man ska välja. Det är här en PR-byrå och dess erfarenheter kommer till användning. Hör därför gärna av dig.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv