5 besvärliga frågor du kan få under en intervju

PR-byråer pratar ofta om de svåraste  intervjuerna. Fokus på medieträningar läggs därför på att arrangera situationer där intervjupersonen utsätts för en tufft granskande journalistik. Samtidigt som de flesta intervjuer i verkligheten är mestadels trevliga upplevelser.

Men det ligger i journalistens roll att ifrågasätta. Det är en PR-byrås roll att berätta att den som ska bli intervjuad behöver vara förberedd på det. Här är några typer av frågor som kan få de flesta att bli svarslösa under en intervju:



1. Frågor du inte kan svara på

Ibland får du frågor som du inte vet svaret på, eller inte får svara på. I den situationen blir många osäkra och börjar mumla, vilket nog beror på att de inför intervjun tänkte (och av sin PR-byrå fått rådet) att de ska vara öppna och svara på alla frågor de får.

Men det finns sällan något fel med att säga ”Jag vet inte” eller ”Jag får tyvärr inte svara på den frågan”. Det som dock är nödvändigt är att du beskriver skälen till varför du inte kan svara. Till exempel kan det vara att du faktiskt inte känner till svaret, eller att andra personers privatliv behöver respekteras eller att det är aktiekurspåverkande. De flesta orsaker är bättre än ingen.

Samtidigt så är det för det mesta ännu bättre att faktiskt svara på alla frågor. Det får dig att framstå som mer öppen och trovärdig. Dessutom är en fråga du inte kan svara på ett skäl att säga något du ändå hade tänkt säga under intervjun. Som exempel, om du får frågan: ”Tror du Stockholmarna vill ha gratis kollektivtrafik?” Då kan du svara: “Vi satsar nu på flera stora utbyggnationer av kollektivtrafiken. Det är det som vi vet Stockholmarna vill ha mest av allt”.


2. Frågor som är avsedda att få dig att spekulera

Ofta får du frågor som bjuder in till att du uttrycker mer än vad du hade tänkt dig. Till exempel: Du har just sagt att du inte vet när 5G-nätet slår igenom i Sverige. Då frågar journalistiken: Men om du fick gissa, hur lång tid tar det?

Då måste du snabbt bestämma dig för om du verkligen vill att det ska stå i rubriken att du tror det kommer om tre år. För det är så det blir om du svarar på frågan. Det är inte ditt huvudsakliga budskap som kommer användas som rubrik, utan din spekulation.

Ett bra råd: Fundera i förväg igenom vad du kan bli ombedd att spekulera om. Tycker du ditt svar skulle vara bra att få se i medier?



3. Frågor som ber om din personliga åsikt

Är du en person som uttalar dig för ett företag eller annan organisation? Då är du inte längre en privatperson när du pratar med medier. Det innebär inte att du inte ska uttrycka några personliga åsikter alls, utan tvärt om blir det en mer intressant artikel om du öppnar dig och är personlig.

Men däremot finns det en uppenbar risk att du skadar hela organisationen du representerar om du uttrycker åsikter som är kontroversiella.

 

4. ”Svara ja eller nej”

Journalister ber ibland under intervju om ett svar som är ”ja” eller ”nej”. Inget annat. Det här är en inbjudan att förenkla, vilket ur journalistens synvinkel ger en bättre nyhet. De vill hellre kunna skriva: ”Företaget bekräftar att de misslyckats på amerikanska marknaden” än ”Företaget säger att den tuffa konkurrensen i kombination med konjunkturen gjort att de inte lyckats så väl som de borde ha gjort på den amerikanska marknaden”.

Även om man svarar ”Ja, men…” så är det ”Ja” som är den del som riskerar att bli kvar i den färdiga artikeln. Därför ska man tänka två gånger innan man går med på att svara ja eller nej. I stället kan man säga ”Det är mer komplicerat än så”, och förklara varför.


5. Frågor som vill att du kritiserar andra

Medier gillar konflikter. Så de ber dig ofta kommentera det som andra i samma bransch gör. Du kan så klart säga negativa saker om konkurrenter – under förutsättning att du verkligen vill att det ska vara huvudpoängen i artikeln. För sannolikheten är stor att det är så det blir.

Men se det hellre som en möjlighet att prata om det som ni själva gör. Till exempel kan du säga: ”Det som skiljer oss från andra på marknaden är …”. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv