Trogna kunder försvarar sitt favoritvarumärke
När ett varumärke angrips så försvaras det av människor som gillar det. Det visar en undersökning från Kellogg School of Management. Detta talar emot en idé som PR-byråer ibland hjälpt till att sprida: Att vilket varumärke som helst kan förstöras vilken dag som helst.
Det som avgör hur känsligt ett varumärke är för kritik är hur djup relationen mellan varumärket och kunden är. De kunder som har en personlig koppling till ett varumärke hamnar i försvarsställning när det får kritik. I stället för att lyssna på kritiken så tar de det som kritik mot dem själva.
Enligt undersökningen är det till och med så att när varumärken som Facebook och Starbucks hamnat i blåsvädret så ökar antalet besök från en stor grupp trogna kunder.
Ett exempel från Sverige är Ikea. Förtroendet för företaget överlever såväl Kamprads nazistiska ungdomskopplingar som hästkött i köttbullarna.
Uppenbarligen handlar det om att uppmärksamma och lyssna på sina kunder. När kunderna känner att varumärket är en del av dem själva och deras identitet så är det närmast immunt mot kritik.
PR-byråer behöver därmed fortsätta att rekommendera kunder att arbeta långsiktigt med PR för att på så sätt bygga upp förtroendet för varumärket. Den dag kritiken kommer är det för sent.
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Argo » Agera gör PR för kraften i bär: ”Ja, den här kampanjen syns ju överallt just nu. Bra jobbat, tydligen :)”
-
HL » PR för 2015: Vad är årets största trender?: ”Kan till och med hävdas att en del sociala medier minskar. Twitter krymper i Sve..”
-
Hans W » Går det fortfarande arbeta med PR genom papperstidningar? : ”Hej, jag kommer aldrig släppa pappret! Det kommer en motrörelse mot utvecklingen..”
-
JohnK » Är det bra om vd blir företagets ansikte utåt?: ”Hej! De exempel du tar upp är säkert intressanta. Samtidigt tycker jag du kan ti..”
-
Sofia Lindberg » Vad skriver affärsmedier om egentligen?: ”Bra idé att faktiskt räkna och inte bara utgå från att vad det många säger stämm”