Vad gör man när en kris redan skadat varumärket?

Kriskommunikation är viktigt, men vad händer när krisen passerat? Vi samlade ihop det viktigaste punkterna att komma ihåg för den som behöver återupprätta ett varumärke, med eller utan hjälp från en kommunikationsbyrå eller Pr-byrå:

- Återvinn förtroendet hos kunderna genom att vara mer öppna och ärliga i er kommunikation än tidigare. Gör en poäng av att ni kommunicerar mer än vanligt, att ni är korrekta, trovärdiga och mänskliga.

- Satsa på att bygga en långsiktig relation med kunderna. Försök hitta sätt att få dem att genuint gilla det som era produkter och varumärket gör för dem.

- Se till att krisen helt och hållet är ett avslutat kapitel. Det innebär att ni bett om ursäkt för det som ni gjort fel, att ni kommunicerat hur det hela inte ska upprepas och att ni i möjligaste mån säkerställt att det inte blir en upprepning.

- Försök inte dölja att krisen inträffat. Både under själva krisen, och även efter, bör det finnas information om er syn på den på er webbplats.

En kris som kan undvikas är dock den bästa krisen för varumärket. Kontakta därför gärna er pr-byrå eller kommunikationsbyrå och prata om före-kriskommunikation i stället för kriskommunikation.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv