Varumärken vinner på att bli mer personliga!

Flera trender gynnar varumärken som lyckas vara personliga. Expertens genuina kunskap eftersöks allt mer och än mer eftertraktad är den personliga rekommendationen. Samtidigt klättrar källor med en identifierbar, personlig avsändare bland Googles sökresultat. Varför gillar vi så mycket att höra saker från en person och inte från ett företag eller organisation? Min tes är att det beror på att vi känner på oss att individer är mer rädda om sitt rykte än vad de flesta företag är.

 

Ett par exempel från vardagen:
- Du överväger att prova en ny restaurang i Stockholm. Du googlar genast fram recensioner på recensionssajter och i traditionella medier. Därmed har du fått både vanliga restaurangbesökare och experternas syn.
- Du är väldigt intresserad av mobiltelefoner och du har hört att Apple eller Samsung ska komma med sin senaste modell. Ditt rss-flöde eller twitterflöde visar att det stämmer – och åsikterna bland bloggare, specialiserade journalister och dina kompisar är inte bara lättillgängliga utan dessutom trovärdiga.

 

För det är trovärdigheten som är nyckeln. Det är detta som varumärket behöver sträva efter. Därför behöver företag, som många påpekar, använda sina egna anställda som experter. De behöver bli talespersoner som personifierar varumärket. Det är bara de som kan ge både kunskap och samtidigt vara personliga.


Många PR-byråer och kommunikationsbyråer säger att det är innehållet (eller om man väljer att kalla det content) som gör vinnarna på nätet. Och det stämmer, men ännu bättre är innehåll som har en personlig och trovärdig avsändare.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Bloggarkiv