Effektiv PR när kunden rekommenderar

Jag missade en sak när jag lärde mig grunderna i PR. Det är alltid det nya som är intressant, fick jag veta. Det gäller särskilt när det handlar om att berätta om nya kunder. Att berätta om att någon fått en ny order från en gammal kund är lika spännande som att berätta att en väg asfalterats om. Inte lika roligt som att berätta att vägen är ny. Men det här är ett exempel på hur PR-byråer riskerar att tänka lite för mycket som journalister – och utgår för lite från kundens behov.

Nyligen vann en kund en offentlig upphandling hos en myndighet – för andra gången. Vid första tanken så borde det här vara jättetråkigt, men vi tänkte nog att branschmedierna ändå kunde vara intresserade. Det resulterade också i en, och endast en, artikel. Vilket är klart sämre genomslag än vad vår PR-byrå brukar åstadkomma.

Vad som hände efteråt är det intressanta. Min kund fick telefonsamtal och mejl. Branschfolket hade läst artikeln och noterat vad som stod där. Framför allt kom vi och vår kund fram till att det som skilde var att myndigheten kunde säga ungefär så här: "Vi har köpt av dem förut – och det fungerade bra". 

 

Det där är ett uttalande som är svårslaget. Mer värde än så kan du nog inte få i en publicerad text. En besläktad sak kan vi se i sociala medier: Där kan personer rekommendera dig. Vilket gör att andra, potentiella kunder, kan läsa om rekommendationerna. Ur ett PR-perspektiv är det väldigt lyckat.


Michael Falk, Agera PR

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv