Varumärket bestäms av dina kunder - inte av kommunikationsbyrån

Företag som vill utveckla sitt varumärke har en dålig vana. De kallar in varumärkeskonsulter som håller workshops där man går igenom vad företaget tycker de är bra på. Konsulterna levererar en rad värdeord och några exempel på hur det här uttrycks i grafiskt material och sätt att uttrycka sig i skrift och bild.

 

Men under arbetet glömmer både konsulten och företagen bort att det finns en värld utanför den egna. Vad tycker egentligen kunderna om företaget? Vad tycker journalisterna?


Tidigare kanske det gick att hävda att ett företag kan skapa sitt varumärke. Det var möjligt att besluta på ett ledningsgruppsmöte vad som gällde, och sedan var det hela färdigt. Syftet blev då att säkerställa att bilden av företaget stämde med vad företaget ville åstadkomma. Affärsidé och marknadsplan var mycket närvarande vid varumärkesarbetet. Marknads- och kommunikationsavdelningarna ägde implementeringen.


Men nu. Tänk om någon som går ut från en varumärkesworkshop gör en sökning på Google? Där kan bilden vara en annan. Sociala medier visar ofta upp en annorlunda bild än vad företaget skulle vilja.


Det går att se detta som ett hot. Företagen och deras marknadsavdelningar kan inte längre ha full kontroll över varumärket. Att ignorera att verkligheten ser ut så är inte ett långsiktigt alternativ.


Mer konstruktivt är att se det som en ny fas. Idag har konsumtionen demokratiserats och samtalet om varumärken har blivit mer omfattande och utbrett. Företagen har samtidigt fått helt nya verktyg för att följa med i vad som sägs om dem. En strategisk och strukturerad analys av sociala medier och regelbunden användning av sådant som webbpaneler ger en bättre överblick och mer kunskap om kunderna än vad som tidigare varit möjligt.


Det är detta som behöver vara utgångspunkten i en workshop om varumärket.


Michael Falk

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv