Mobilt internet och surfplattor dominerar inom kort

På två år har internet via mobil och surfplatta gått från att vara en nisch för early adopters till att vara etablerat på landsbygden och i pendeltågsorterna. År 2010 hade två procent av svenskarna tillgång till en surfplatta, idag är det 20 procent.

 

Resultatet kommer från Svenskarna och internet, en undersökning som varje år genomförs av .SE. Utifrån mitt perspektiv är undersökningen främst en illustration som visar varför allt fler företag behöver en mobil kommunikationsstrategi.


En alldeles särskilt omvälvande förändring visar sig i fråga om mobilsurfandet. Där det 2010 var 22 procent som använde internet med mobilen så är det 2012 en majoritet av befolkningen, 54 procent. Samma trend hör jag från ett annat håll, från kunder. Där är det flera som under senare tid erkänt sig vara förvånade över hur stor ökningen av mobilbesökare på deras webbplatser är.

 

Bland de vanligaste saker som den mobila webben används till är sociala medier. De kan så klart bara bli än mer sociala när de även vävs in i våra dagliga liv på samma sätt som mobilanvändningen i övrigt.


En annan sak som sägs i undersökningen är att många (77 procent någon gång, 18 procent dagligen) använder mobilen för att få fram fakta. Ett exempel på detta är alla som går till en butik för att se på utbudet, därefter går till nätet för att se på alternativen. Det mobila söket är allt viktigare, likaså den mobila webbplatsen.

 

Så slutsatsen är oundviklig. En mobil kommunikationsstrategi är inte längre bara för vissa, utan nära på för alla.


Michael Falk

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv