Allt fler svenskar använder Twitter

En PR-byrå, kollega i vår egen bransch, har nyligen utfört en undersökning om svenskarnas användning av Twitter. Undersökningen visar att allt fler svenskar nu använder Twitter. Dessutom sprider det sig till nya grupper. Det här öppnar nya möjligheter för PR.

 

Eftersom Twitter är ett öppet och snabbt medium har det tidigare framförallt använts av mediefolk. För journalister är det en utmärkt informationskälla där de kan hitta frön till nyheter. Vi ser twitterflöden i debattprogram och det är inte ovanligt att källan till en nyhet är just någons tweet.

 

Undersökningen visar nu att under det senaste året skett en mycket stor ökning av användandet av Twitter och att den nya skaran användare inte i första hand kommer från mediebranschen. Antalet användare som uppdaterar sitt konto minst en gång i månaden har ökat från 100 000 till 300 000 användare bara under 2011. Man har tydligt märkt att de nya användarna tillhör kluster som intresserar sig för sport, kultur, kändisar - men också för skolan. 

 

Denna undersökning visar dock bara de som skriver på Twitter, inte de som läser och använder det för sin omvärldsbevakning. Skulle vi lägga till även dem i undersökningen skulle vi antagligen konstatera att Twitter har ett än större genomslag bland den svenska befolkningen.

 

Allt detta talar för att allt fler företag behöver satsa på en närvaro på Twitter. Några av våra kunder var bland de första där. Fråga oss gärna vad PR med hjälp av Twitter gjort för dem.

 

Michael Falk

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv