Rekommendationer skapar trovärdighet. Det gör inte internetreklam

En ny studie visar att 92 procent av internetanvändarna föredrar "earned media" framför traditionell

reklam. Earned media kan ungefär förklaras med att någon som är oberoende från avsändaren av informationen bekräftar att det som sägs är intressant. PR är här den viktigaste metoden, men även word of mouth och viral marknadsföring räknas in.

 

I undersökningen deltog 28 000 internetanvändare i 56 olika länder och gemensamt för nästan 100 procent av dem var också att de har ett ökat förtroende för recensioner och rekommendationer online. Inom exempelvis medicin är en sajt som Doktorsguiden viktig och inom resor är TripAdvisor allt viktigare för hotell och restauranger.

 

Allt fler arbetar också aktivt med att se till att informationen som finns på rekommendationssajterna stämmer och att man skildras på ett bra sätt. Kontakta gärna oss för mer information om hur man kan arbeta med rekommendationer.

 

Michael Falk

 

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv