QR-koder måste ge mervärde

Under den senaste tiden har det gått inflation i användningen av QR-koder. Nu finns de överallt - tidningar, annonser, utomhusreklam, kläder och bakelser(!) och genom att scanna koden kommer man till olika företags websidor eller likande sidor. Men frågan är vilken effekt det egentligen har på varumärket?

 

Tanken är att man ska få sin målgrupp engagerad och agera men undersökningar visar att vi inte alls är särskilt benägna att scanna koderna längre. En undersökning gjord i USA visar att 80 procent av de tillfrågade hade sett en QR-kod men hela 75 procent av dem har inte för avsikt att scanna fler koder i framtiden. Slutsatsen tycks vara att de antagligen inte blev tillräckligt exalterade av platsen de kom till när de väl scannat koden.

 

Tanken med QR-koden är att länka samman offline med online med ett klick vilket är en smart idé. Tyvärr är det så att många av dessa QR-koder enbart leder till deras webbplats och då känns det inte så smart längre - särskilt eftersom många sidor idag inte ens är mobilanpassade.

 

Precis som i all kommunikation behöver en framgångsrik strategi i stället handla om att erbjuda mervärde till kunden som också är positivt för företaget. Man vill skapa en win/win-situation. Det kan handla om att ge intressant information eller ett bra erbjudande. Tillfället avgör vad som är bäst. Välkommen att höra av dig för konkreta gratistips om hur Agera PR använder QR-koder för bra genomslag.

 

Michael Falk, Agera PR

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv